Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:42Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:42Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-06en_US
dc.identifier.citationHansen, Lene Vibeke. Men det er jo bare en film!? . Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27744
dc.description.abstractDenne undersøkelsen har som mål å belyse hvordan en spesifikk gruppe tilskuere opplever og engasjerer seg i norskproduserte langfilmer på kino. Undersøkelsen gir stemmer til ”vanlige” tilskuere i en tilnærmet ”vanlig” sosial setting ved å ta med en gruppe venner på kino, for så å diskutere filmene på kafé i etterkant. Filmene er et tilfeldig utvalg av samtidsfilmer som hadde premiere i følgende rekkefølge høsten 2008: Den siste revejakta, De gales hus, deUSYNLIGE, Iskyss og Fritt Vilt 2. Oppgavens metodologi tar utgangspunkt i tidligere teoretiske og empiriske undersøkelser med røtter i cultural studies, filmstudier og resepsjonsforskning. I lys av denne forskningen er et kvalitativt metodisk rammeverk utarbeidet og satt sammen. Det inkluderer observasjoner før-, under- og etter filmopplevelsene, fokusgrupper og filmanalyser. Resepsjonsanalysen er strukturert i to deler. Den første delen tar utgangspunkt i hovedmønstrene fra empirien, strukturert tematisk som følger: Engasjement, skuespillere, kvinneroller og filmenes tematikk i tid og rom. Del to er en teoretisk diskusjon av undersøkelsens kjerne, som er denne spesifikke gruppen av tilskueres ønske og krav til engasjement i filmene. Nøkkelbegrepene realisme og identifikasjon omfatter de viktigste faktorene for at disse tilskuerne engasjeres. Undersøkelsen indikerer at en sterkere opplevelse av realisme i filmene fører til en sterkere identifikasjon, som igjen fører til større involvering og engasjement. Et forbehold er at realismen oppleves av tilskuerne som å ha rotfeste i en sosiokulturell virkelighet og ikke i fiksjon. Identifikasjon, som realisme, fungerer her på et relasjonelt nivå. Sammenhengen mellom engasjement, identifikasjon og realisme diskuteres til slutt i forhold til dansk realisme og involveringsstrategier som benyttes i en mulig transnasjonal etisk tendens i samtidsfilm.nor
dc.description.abstractThis study attempts to investigate how a specific socio-cultural group of actual viewers experience and engage in Norwegian feature films at the cinema. ”Ordinary” viewers in a close to ”ordinary” setting are given voices, firstly by bringing a group of friends to the cinema and secondly, by taking them straight to a nearby café for further discussion. The films are a random selection of contemporary films, chosen because of their release date at the cinemas in Oslo in the autumn of 2008: Den siste revejakta/The Last Joint Venture, De gales hus/House of Fools, deUSYNLIGE/Troubled Water, Iskyss/Icekiss and Fritt Vilt 2/Cold Prey 2. The methodological premises are taken from previous theoretical and empirical research within cultural studies, film studies and reception research. On the basis of this research, a qualitative framework was established consisting of observation before-, under- and after the film experience, focus groups and textual analysis. The reception analysis is structured in two parts. The first part takes as its starting point the main patterns of the empirical work, structured thematically as follows: Engagement, actors, the female characters´ parts and the films´ themes situated in time and space. Part two is a theoretical discussion of the core of the study, which is this specific group of viewers´ wishes and demands to be engaged in the films. The key concepts realism and identification stand out as the most important elements for the viewers to be engaged. The study indicates that a strong experience of realism implicate a stronger experience of identification which, in turn, leads to greater involvement and engagement. However, this realism must be experienced by the viewers to be rooted in a socio-cultural reality and not fiction. Identification, as realism, is her operating on a relational level. In the final section the connection between engagement, realism and identification is discussed in relation to Danish realism and strategies of involvement in a possible transnational ethical trend in contemporary film.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleMen det er jo bare en film!? : en kvalitativ tilskuerundersøkelse av norske filmer på kino høsten 2008en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-20en_US
dc.creator.authorHansen, Lene Vibekeen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hansen, Lene Vibeke&rft.title=Men det er jo bare en film!? &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22067en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo91472en_US
dc.contributor.supervisorOve Solumen_US
dc.identifier.bibsys092966543en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27744/1/Vedleggx2xOversiktxanalyse.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27744/2/Barexenxfilm050509.pdf
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27744/3/Vedleggx1xKodeord.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata