Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:10Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:10Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-10en_US
dc.identifier.citationWærholm, Cecilie. Mecoms oppkjøp av Orkla Media. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27730
dc.description.abstractUtgangspunktet for masteroppgaven er salget av Orkla Media til det britiske selskapet Mecom i 2006. I forbindelse med salget fryktet mange at en utenlandsk kjøper ville øke kravene til avkasting, legge ned aviser og bryte med de norske tradisjonene for medieeierskskap. Med bakgrunn i dette har jeg foretatt en komparativ analyse av Orkla og Mecom som eiere av norske medieselskaper, der jeg har brukt den norske medieeierskapslovens formål som vurderingsgrunnlag. I selve undersøkelsen har jeg har foretatt kvalitative intervjuer med seks respondenter, gjort en grov innholdsanalyse av 11 aviser og dokumentanalyse av medieklipp som kilde. Gjennom analysen kommer jeg frem til at de norske prinsippene for medieeierskap ikke ser ut til å være svekket, samtidig som endringer i markedet fører til økt endringstakt, heller enn eierskiftet. Det norske selskapet har fått større handlefrihet enn det som var forventet. Det som derimot kan svekke mediene er Mecoms økonomiske situasjon med stor gjeld og dårlig tider på børsen. Dette beviser at mediene ikke er vernede bedrifter, men at de må leve etter samme økonomiske spilleregler som bedrifter i andre industrier.nor
dc.description.abstractThe starting point for this Master thesis is the sale of Orkla Media to the British company Mecom in 2006. In that conjunction many feared that a foreign buyer would increase the demands for profit, shut down some of the newspapers and separate from the Norwegian traditions for media ownership. With this background, have I conducted a comparative analysis of Orkla and Mecom as an owner of a Norwegian media corporation. I have used the Norwegian law of Media ownership for evaluation purposes. I have conducted qualitative interviews with six persons and made a content analysis of 11 newspapers and a document analysis of press articles as a source. Through the analysis have I found that the Norwegian principles for media ownership has not been weakened, however big changes in the news market have increase the speed and driven to new changes rather than the change of ownership. The Norwegian entity has been given more freedom of action than first expected. On the other hand the thing that might diminish the business is Mecoms’ weak economic situation, with large debt and the financial crises on the stock exchange these days. This proves that the economic play rules for media companies do not differ from any other company in other industries.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleMecoms oppkjøp av Orkla Media : en komparativ analyse av Orkla og Mecom som eiere av norske medieselskaper vurdert etter dimensjoner ved Medieeierskapslovens formålen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-06-21en_US
dc.creator.authorWærholm, Cecilieen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Wærholm, Cecilie&rft.title=Mecoms oppkjøp av Orkla Media&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21561en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86693en_US
dc.contributor.supervisorKnut Lundbyen_US
dc.identifier.bibsys091804485en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27730/1/MASTERxINNLEVERING.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata