Abstract
Bruken av filmmusikk vert teoretisk delt inn i dei to kategoriane diegetisk og ikkje-diegetisk musikk. I mange filmdiskusjonar vert den diegetiske musikkbruken omtala som realistisk, mens den ikkje-diegetiske er antirealistisk. Følgja av dette er at ein har hatt problem med å forklare den ikkje-diegetiske musikken sin plass i realistisk filmestetikk. Diskusjonane går stundom i retning av at realistisk film er fri for ikkje-diegetisk musikk, mens dette synest å vera annleis i praksis. Denne oppgåva prøver å forklare forholdet mellom ikkje-diegetisk musikk og filmrealisme, og å nyansere synet på både filmrealisme og –musikk. Oppgåva tek føre seg to ulike formelle realistiske stilar med utgangspunkt i den dokumentariske og den klassisk-dramatiske estetikken. Ved nærare analysar av filmane Festen (Thomas Vinterberg, 1998) og United 93 (Paul Greengrass, 2005) vert det forsøkt tydeleggjort at filmrealisme er komplekst samansatt av både visuelle og auditive konvensjonar, og at funksjonen til ikkje-diegetisk musikk ikkje berre må vurderast i relasjon til bilda, men også til filmen sitt generelle lyddesign.
Abstract: The use of film music is theoretically divided into the two categories diegetical and non-diegetical music. In many film discussions the diegetical music is understood as the realistic one, while the non-diegetical is antirealistic. This has led to problems explaining the relation between non-diegetical music and realistic film aesthetics. Sometimes these discussions tend to imply that realistic films take no use of diegetical music at all, an understanding which seems to collide with practice. This thesis tries to explain the relation between non-diegetical music and film realism, and to show the many nuances of both fields. The thesis takes hold in the two formal realistic styles of documentary- and classic dramatic aesthetics. A closer look at the two movies The Celebration (Thomas Vinterberg, 1998)and United 93 (Paul Greengrass, 2005), is an attempt to clarify the complex unity of visual and auditive conventions in realistic film, and to show that the function of non-diegetical music must be judged not only in relation to the moving pictures, but also the films general sound design.