Abstract
Denne masteroppgaven er en studie av faktorer som er med på å forme bruken av digital lydsampling i rap. Studien baserer seg på intervjuer med ti norske og svenske rapprodusenter om deres produksjonspraksis i forhold til opphavsrett, klarering av samples og hvordan samples inngår i deres musikk. Oppgaven viser at de siste årenes innstramminger i loven om opphavsrett er med på å avgrense informantenes kreative muligheter. Informantene respekterer og tar i stor grad hensyn til loven om opphavsrett når de produserer sine verk, men det hersker også en usikkerhet rundt hvilke lover og regler som gjelder. Hvis informantene bruker samples som ikke er klarert risikerer de søksmål fra opphavsmannen og plateselskapet som står bak samplet. Oppgaven argumenterer for at loven om opphavsrett er med på å forme lydbildet innen rap, og etterlyser et klarere regelverk som kan gjøre sampling mer akseptert som praksis. Oppgaven presenterer begrepene bearbeidet bruk og bearbeidet distanse for å beskrive hvordan informantene bearbeider bruddstykker av eksisterende musikk. Informantene bearbeider samplingene de bruker ved hjelp av musikkteknologi, og skaper en estetisk distanse mellom musikken de sampler og musikken de skaper.
This thesis explores how rap producers use digital audio sampling, and how this creative practice is regulated by a number of factors. The study is based on interviews with ten norwegian and swedish rap producers regarding their production practice, sample clearance, and how they use samples to compose their music. The thesis shows that the implications of recent copyright-expanding legislation is limiting rap producers' creativity. The informants in this study respect and obey the copyright laws as they produce their music, but they also exhibit inadequate knowledge about laws and principles that regulate sampling. If the informants use uncleared samples, they might face lawsuits from the copyright owner and his or her record company. The author argues that the copyright laws are changing how rap music sounds, and he is calling for clearly defined laws that might lead to a wider acceptance of sampling as a way of making music. This thesis presents the terms transformative appropriation and transformative distance to describe how the informants create music from excerpts of existing music. The informants employ a technical transformation of their samples, thus creating an aesthetic distance between the music that they sample and the music that they create.