Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:25Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:25Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-03-21en_US
dc.identifier.citationFredheim, Nanna Alida Grit. "Ser deg i skogen!". Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27696
dc.description.abstractDenne oppgaven utforsker hvordan sosiale nettsamfunn, av typen Facebook, Underskog og MySpace, brukes. Mer spesifikt vurderes bruk i forhold til kontekst, sosiale relasjoner og presentasjonen av selvet. Utgangspunktet for oppgaven er antakelsen om at brukere gjerne er medlem av flere nettsamfunn, og at bruken av ett derfor vil påvirke bruken av de øvrige. Videre antas det at bruk påvirkes av den sosiale konteksten, og at den endres over tid. For å svare på problemstillingen har jeg utført fjorten kvalitative intervjuer med unge, voksne flerbrukere av nettsamfunn. Analysen viser at nettsamfunnene tilpasses brukernes hverdag og eksisterende vaner, og at de kan være både nyttige, sosiale og underholdende. Bruken kan videre påvirke medlemmenes sosiale kapital positivt ved at den aktive kontaktflaten utvides. Fordi medlemmene er ”seg selv” på nettsamfunnene må de håndtere informasjon strategisk i forhold til ulike publikumsgrupper.nor
dc.description.abstractThis thesis explores the use of social network sites, such as Facebook, Underskog and MySpace. In particular, useage is seen in relation to context, social relations and the presentation of self. The underlying presumption is that users often are members of more than one social network site, and that the use of one is likely to influence the use of the others. Also, social context is believed to influence use, and finally, use is thought to change over time. In order to answer the research questions I have conducted fourteen qualitative interviews with young, adult multiple users of social network sites. The analysis shows that use, which is adapted to everyday life and already existing habits, can be useful, social and entertaining. In addition, use can influence the social capital of members by extending their social network. Because members present themselves in correspondence with their ”real” selves, information must be strategically handled in relation to different publics.eng
dc.language.isonoben_US
dc.title"Ser deg i skogen!" : en kvalitativ studie av unge voksnes bruk av sosiale nettsamfunnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-09-12en_US
dc.creator.authorFredheim, Nanna Alida Griten_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Fredheim, Nanna Alida Grit&rft.title="Ser deg i skogen!"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19321en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo71051en_US
dc.contributor.supervisorEspen Ytrebergen_US
dc.identifier.bibsys114250502en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27696/1/SERxDEGxIxSKOGENx.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata