Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:46Z
dc.date.available2013-03-12T12:06:46Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-11-05en_US
dc.identifier.citationLunde, Maja Helene. Popfilm og polemikk. Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27690
dc.description.abstractPopfilm og polemikk omhandler spillefilmene til Nils R. Müller. Det sentrale spørsmålet for oppgaven er: Hva kjennetegner Nils R. Müllers filmforfatterskap? Oppgavens første del har et biografisk og kontekstuelt perspektiv. Jeg gir her et bilde av regissøren Müller, og ser på konteksten for filmforfatterskapet: økonomiske påvirkningsfaktorer, resepsjon og mottakelse. Oppgavens andre del analyserer hele filmforfatterskapet under ett, men eksemplifiserer ved å gå i dybden på enkeltfilmer. De filmene som vies særlig oppmerksomhet er: Vi gifter oss (1951), Tonny (1962), Kvinnens plass (1956) og De ukjentes marked (1968). Jeg diskuterer filmforfatterskapet med tanke på stil og tematikk. Stilistisk finner jeg at filmene forholder seg til det klassiske paradigmet for filmfortelling. Müller er først og fremst en mainstreamregissør med referanser til amerikansk film, men lar seg også inspirere av andre stilistiske bølger, for eksempel neorealismen. Müllers filmer kjennetegnes ved sin tematikk. Oppgaven tar derfor for seg tre tematiske linjer i filmforfatterskapet: den lille mannens kamp, den romantiske kjærlighet og den gode handling.nor
dc.description.abstractIn Popfilm og polemikk the focus is Nils R. Müller s films. My main question is this: What are the characteristics of Nils R. Müller s filmography? The thesis is divided into two parts. The first part has a biographic and contextual perspective. I present the director Nils R. Müller, and discuss the context for his films: the economical influence he was under and the reception his films were given. In the second part, I analyze the films of Müller. I discuss the style and themes of all his films, however, I provide a more thorough presentation of some. Vi gifter oss (1951), Tonny (1962), Kvinnens plass (1956) and De ukjentes marked (1968) are particularly emphasised and used as examples. In addition, I discuss the style of the films and find that Müller was primarily a mainstream director. His films follow the classical paradigm for storytelling and include references to Hollywood films and genres. Furthermore, Müller was inspired by other contemporary waves, especially the Italian neo-realism. Thematically I discuss three main foci in the films: the little man s fight, romantic love and the good act.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titlePopfilm og polemikk : en studie av Nils R. Müllers filmforfatterskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorLunde, Maja Heleneen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lunde, Maja Helene&rft.title=Popfilm og polemikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-5228en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo6905en_US
dc.identifier.bibsys030331021en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata