Abstract
SAMMENDRAG
Lesermarkedsundersøkelser er en viktig kilde til informasjon om publikum: hvem lesere er, hva de ønsker, hvordan de vurderer det redaksjonelle produktet. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan lokalaviser bruker lesermarkedsundersøkelser i sin daglige drift. I oppgaven undersøker jeg hvilke undersøkelser lokalaviser gjør og hva avisansatte mener om dem. I tillegg undersøker jeg om konserneierskap og/eller konkurranse påvirker avisenes bruk av undersøkelser. Dette forsøker jeg å belyse ved hjelp av intervjuer med representanter for redaksjon og forretningsdel i tolv norske lokalaviser. Med utgangspunkt i empirien drøftes lesermarkedsundersøkelsenes rolle i avisdrift ut fra medieøkonomiske og journalistiske perspektiver.
ABSTRACT
Audience research is an important source of information about newspaper readers: who they are, what they like and how they estimate editorial content. The purpose of this thesis is to investigate how local newspapers use audience research in their daily run. The thesis examines what types of research newspapers use and how newspaper employees think about them. In addition, I examine if ownership or/and competition influence usage of audience research in newspapers. The subject is examined by means of qualitative interviews with representatives from the editorial board as well as from the market department in twelve Norwegian local newspapers. The role of audience research in newspapers is discussed from a media economic and journalistic perspective.