Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:02Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-10en_US
dc.identifier.citationKristiansen, Åse Nina. Hvem er de og hva vil de?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27670
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om relasjonen mellom nettstedeiere og deres brukere. I forskningslitteraturen blir toveis-kommunikasjon mellom sender og mottaker framsatt som et ideal. Likeverdighet mellom partene i kommunikasjonsprosessen ansees som viktig og riktig. De samme idealene gjenspeiles i praktiske veiledninger i webarbeid og offentlige kommunikasjonsstrategier. Jeg ville undersøke om dette idealet om likeverd mellom sendere og mottakere ble realisert i det praktiske webarbeidet til 12 organisasjoner. Jeg kartla omfanget av brukerkontakt - og kunnskap hos nettstedeierne og undersøkte holdninger til brukermedvirkning. Jeg undersøkte om nettstedeierne evaluerte sitt nettarbeid og innhentet brukersynspunkter, og om de tilrettela for kontakt og dialog med brukerne på nettstedene sine. I hovedsak viste resultatene fra undersøkelsen at det er stor avstand mellom sender og mottaker i web-virkeligheten. Med et par viktige unntak lever ikke nettstedeiere ut web-idealene. Årsakene til avstanden er mange og sammensatte. Abstract: This study deals with the relations between web site owners and their user. In research literature two way communication between sender and receiver is put forward as an ideal. Equality between the parties in the communication process is viewed as important and correct. The same ideal can be found in more practical web handbooks and in public communication strategies. I wanted to investigate whether this ideal about equality between sender and users was implemented in the practical web work in 12 organisations. The study maps the scope of the web siter owners' user contact and user knowledge. I look into whether the web site owners initiate evaluation of their web sites, if they open for user views on their sites, and if they promoted user contact and dialogue in their web sites. On the whole the study shows that there is much distance between senders and users in the web reality. Except for two organisations, the web site owners do not fulfill web ideals. The reasons for distance between ideals and practical work are many and complex.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHvem er de og hva vil de? : om nettstedeieres kunnskap om og kontakt med brukerneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-11-12en_US
dc.creator.authorKristiansen, Åse Ninaen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kristiansen, Åse Nina&rft.title=Hvem er de og hva vil de?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16980en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo59251en_US
dc.contributor.supervisorGunnar Liestølen_US
dc.identifier.bibsys071636994en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata