Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:05:56Z
dc.date.available2013-03-12T12:05:56Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-10en_US
dc.identifier.citationBakke, Marius. Et eierskap og et salg. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27665
dc.description.abstractI denne oppgaven diskuterer jeg medienes spesielle samfunnsrolle, som både kommersielle bedrifter og samtidig viktige institusjoner i en demokratisk forstand. Dette gjør jeg gjennom først å diskutere ulike teoretiske innfallsvinkler på denne todelte rollen, før jeg empirisk behandler en historikk over Orkla som medieeier, spesifisert til en analyse av eierskapet i Drammens Tidende. Videre følger en presentasjon av salgsprosessen i Orkla Media, som ble initiert i november 2005 og avsluttet i juni 2006. Salget vekket stor debatt, og viste hvordan mediebedriftene ventes å ta spesielle hensyn utover de rent bedriftsøkonomiske ved slike omstillingsprosesser. Avslutningsvis oppsummerer jeg eierskapet og salgsprosessen i en diskusjon om Orkla som medieeier, og noen betraktninger om salgsprosessens utfall.nor
dc.description.abstractIn this thesis I discuss the special position the media holds, as being commercial enterprises on the one hand, and important institutions in society in a democratic sense on the other. I do this by firstly discussing various theoretical perspectives on this divided role, before conducting an empirical presentation of the history of Orkla as an owner of media enterprises in Norway, specifically analysing Orkla‟s ownership in the large regional newspaper Drammens Tidende. I follow this by conducting an analysis of the process introduced in November 2005, culminating with Orkla selling its media division in June, 2006. In conclusion, I sum up Orkla‟s ownership and the sale process in a discussion about Orkla as a media owner, and some considerations about the process‟ outcome.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleEt eierskap og et salg : en analyse av Orkla medias eierskap i Drammens tidende og Orklas salg av Orkla media.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-10-09en_US
dc.creator.authorBakke, Mariusen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bakke, Marius&rft.title=Et eierskap og et salg&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16353en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo59188en_US
dc.contributor.supervisorSigurd Allernen_US
dc.identifier.bibsys071410392en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27665/1/masteroppgave_marius_bakke.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata