Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:07:09Z
dc.date.available2013-03-12T12:07:09Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-09en_US
dc.identifier.citationHagen, Anja Nylund. Den synlige forskjellen. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27663
dc.description.abstractOppgaven viser hvordan dagens populærmusikalske konserter ofte består av sceneshow der live musikk kombineres med medierte visualiseringer. Filmsekvenser, bildecollager,animasjoner og datagenererte bilder preger formidlingen og gjør konserten audiovisuell. Jeg har tatt utgangspunkt i et utvalg konsertopplevelser – og bilder, filmer og notater fra disse - og analysert hvordan samvirket mellom lyd og bilder endrer opplevelsesdimensjonen. Analysene er drøftet i forhold til teori om sammensatte uttrykksformer fra relatert populærkultur, for eksempel musikkvideo og filmmusikk. Analysene håndteres fra to innfallsvinkler. I den ene drøftes de fellesestetiske kvalitetene i uttrykksformene og hvordan opplevelsen av musikk og bilder ”passer” til hverandre. Den andre peker på hvordan bildebruken endrer forutsetningene for meningsdannelse i konserten, og viser hvordan mening oppstår i en veksling mellom øyeblikk og forløp, basert på innholdssegmentene i det audiovisuelle forholdet. Praksisen gjør skillet mellom live og medierte formidlingsformer utydelig. Den trekker konsertrepresentasjonen i to retninger, der det er relevant å spørre om den tilhører en opplevelsesbasert, kommersiell industri, eller er uttrykk for en sammensatt kunstopplevelse. Visualiseringene utgjør uansett en synlig forskjell i formidlingen som ser ut til å understreke opplevelsesdimensjonen i konserten som en hensikt i seg selv.nor
dc.description.abstractIn this paper I show how the popular music concerts often contains combinations of live music and mediatized visuals. Film sequences, collages, animations and computer generated pictures characterize the expression of the concerts, and make the event audiovisual. Based on a selection from my own concert experiences – and photos, film clips and notes from these - I analyze the cooperation between music and images to see how different dimensions in the experience may change. The analysis is discussed in relation to theories of other audiovisual expressions, from related popular culture to music video and film. The thesis deals with the analysis from two different angles. The first examines mutual aesthetical qualities in the audiovisual expression, and shows how the experience of music and visuals match each other. Secondly, it discusses how the use of visuals change the conditions for interpreting meaning in the concert, as this happens in an alternation of moments and progress, depending on the contents of the audiovisual relationship. The practice blurs the distinction between live and mediatized happenings, and drags the representation in two directions where a question of whether the concert belongs to an industry of commercial experiences, or is a complex experience of art, is adequate. The images constitute a visual ’difference which makes a difference’, and makes the dimensions of experience to be taken as an important intention of the concert expression itself.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleDen synlige forskjellen : medierte visualiseringer på pop-/rockkonserten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-02-23en_US
dc.creator.authorHagen, Anja Nylunden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hagen, Anja Nylund&rft.title=Den synlige forskjellen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-17594en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo59094en_US
dc.contributor.supervisorArnt Maasøen_US
dc.identifier.bibsys071411305en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27663/1/anja-nylund-hagen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata