Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:39Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:39Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-04en_US
dc.identifier.citationLinnerud, Are. Lyden av støy. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27657
dc.description.abstractSammendrag Opptaksteknologier står svært sentralt i vår daglige omgang med lyd og musikk. I over hundre år har disse teknologiene utviklet seg, til de i dag har blitt så raffinerte at vi vanskelig kan høre forskjell på en naturlig og en teknologisk reprodusert lyd. Likevel vil opptaksteknologiene alltid påvirke og forandre vår persepsjon av lyder. Oppgaven sentrerer seg rundt to temaer, musikalskstøy og opptaksteknologier, som knyttes sammen ved hjelp av fenomenologisk teori. Ved å fokusere på basisegenskaper ved støylydene forsøker oppgaven å avdekke hvordan de forskjellige teknologiene påvirker og forandrer vår persepsjon av slike lyder. Tre musikalske verk, som alle baserer mye av komposisjonen på opptaksteknologier, er valgt ut for å belyse disse temaene. Musikken spenner fra Pierre Schaeffers musique concréte, hvor grammofonspilleren er den sentrale teknologien, til avant-garde komponisten John Cage som benytter seg av magnetbånd, til elektronika duoen Coldcut som komponerer ved hjelp av digitale samplere. Både musikalsk og teknologisk er det et stort spenn mellom de eksemplene som her blir undersøkt, men analysen avslører at teknologiene og musikken har mange likhetstrekk og deler mange fundamentale egenskaper.nor
dc.description.abstractAbstract In daily life the most common way to experience music is through recordingtechnologies. Over a span of more than a hundred years these technologies have developed to the point that we hardly can discern between a natural sound and a reproduced one. Anyhow these technologies will in some subtle ways always influence our perception. This thesis concentrates on two themes, musical noise and recording technologies, bound together by fenomenological theory. By focusing on basic properties in the noisesounds, this thesis tries to uncover how the different technologies influence our perception. Three musical compositions, which have its basis in different recording technologies, have been chosen to examine these themes. Pierre Schaeffer, with his musique concréte serves as an example on the use of the gramophone. The avant-garde artist John Cage uses the magnetictape technology, and the electronica duo Coldcut serves as an example of the digital sampler. Both musically and technologically these examples varies greatly, but the analysis uncovers that the technologies have many similarities, and share most basic abilities.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleLyden av støy : en fenomenologisk inspirert analyse av musikalsk støy og opptaksteknologieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-11-07en_US
dc.creator.authorLinnerud, Areen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Linnerud, Are&rft.title=Lyden av støy&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16681en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo58572en_US
dc.contributor.supervisorAnders Fagerjorden_US
dc.identifier.bibsys071548165en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27657/1/LYDENxAVxSTxY.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata