Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:07:28Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-04-02en_US
dc.identifier.citationLind, Anne-Marte Abildgaard. Fra oljeeventyr til klimamareritt?. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27650
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om hvordan de norske oljeselskapene Statoil og Hydro kommuniserer sine holdninger til menneskeskapte klimaendringer. Trusselen om global oppvarming og klimaendringer har de siste tiårene skapt et mulig legitimitetsproblem for selskapene. Selskapene forsøker delvis å løse det potensielle problemet ved hjelp av talehandlinger, og vi kan derfor si at det har oppstått en retorisk situasjon. Gjennom bærekraftrapporter, strategidokumenter og medieuttalelser forsøker selskapene å overbevise sine premissleverandører, myndighetene, og deres pressgrupper om at virksomheten drives på en god og bærekraftig måte. Bærekraftig utvikling blir brukt som et mål for miljøvennlighet, og sidestilles av selskapene med å ha legitimitet: rett til å drive virksomheten. Ved å bruke ethosappeller for å styrke sin egen troverdighet og karakter, og ved bruk av logosargumentasjon for å appellere til de fornuftige sidene til sine mottakere, ser det ut til at legitimiteten til selskapene blir opprettholdt, slik at de kan fortsette driften og utvidelsen av virksomheten.nor
dc.description.abstractThe last decade, the threat of global warming and climate change has possibly created a legitimacy problem for the Norwegian oil companies Statoil and Hydro. This master thesis analyses how these two companies communicate their position towards global warming. As the companies try to solve this potential problem by means of communication, the situation can be described as rhetorical. Through sustainability reports, policy documents and media utterances Statoil and Hydro try to convince the Norwegian authorities and their pressure groups that their business is run according to the standards of sustainable development. Sustainability is used as a measurement for environmental care and the companies equalise sustainability with licence to operate and legitimacy. In order to strengthen their ethos, the companies try to appear credible and of good character, and the use of logical argumentation is appealing to the recipients, and it seems to maintain the companies legitimacy and ensure their further expansion.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleFra oljeeventyr til klimamareritt? : en retorisk analyse av Statoil og Hydros klimakommunikasjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-10-04en_US
dc.creator.authorLind, Anne-Marte Abildgaarden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lind, Anne-Marte Abildgaard&rft.title=Fra oljeeventyr til klimamareritt?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16221en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo55729en_US
dc.contributor.supervisorØyvind Ihlenen_US
dc.identifier.bibsys071388478en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata