Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:05:12Z
dc.date.available2013-03-12T12:05:12Z
dc.date.issued2002en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationGramnæs, Katrine. Budsjettkamp i nyhetene . Hovedoppgave, University of Oslo, 2002en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27620
dc.description.abstractDenne oppgaven belyser nyhetsmedienes betydning i politiske beslutningsprosesser, gjennom en casestudie av politisk journalistikk og politikeres kildestrategier rundt behandlingen av statsbudsjettet høsten 2000. Undersøkelsen viser at nyhetsmediene har blitt en integrert del av budsjettbehandlingen, som den viktigste arenaen for offentlig budsjettdebatt. Politikerne drev aktiv nyhetshåndtering både for å nå ut til velgerne, og som del av kampen om prioriteringene i statsbudsjettet. Journalistene tok i bruk ulike distansestrategier for å sikre en selvstendig budsjettdekning. Dekningen var preget av to typiske medierammer: Budsjettbehandlingen som maktkamp mellom politikere, og budsjettets konsekvenser for hver enkelt. Nyhetsmedienes fremstillinger, og politikernes konkurranse om å prege dem, fikk konsekvenser for den politiske behandlingen. Bestemte politiske saker og løsninger, og enkelte politiske aktører, ble fremhevet gjennom de dominerende medierammene. Informasjon om lukkede deler av prosessen ble gjort offentlig. Medienes betydning bidro også til å fremskynde politiske beslutninger og øke konfliktnivået under behandlingen.nor
dc.description.abstractThrough a case study, this thesis investigates the significance of the news media in political decision making processes. Relations between journalists and politicians during the preparation and adoption of the fiscal budget for 2001 in the Norwegian parliament are analysed, as well as news coverage of the process. My analysis shows that the news media has become an integrated part of the budget decision making process, in being the most important arena for public debate. The government as well as the opposision parties, regard news management during the budget process not only as a crucial means of communication with the electorate, but also as a means of influencing policy outcomes. Journalists employ various strategies to ensure an independent coverage of budget issues. News coverage was dominated by two media frames: The budget process as a power struggle between politicians, and the economic consequences for the individual. Media coverage, and the politicians competition for publicity, had significant impact on the budget process. Certain political issues, solutions and actors were highlighted by the dominant media frames. Information from closed parts of the decisionmaking process was made public. The important role of the media accelerated political positioning, and contributed to a raised level of conflict in during the negotiations.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleBudsjettkamp i nyhetene : Nyhetsmedienes betydning for behandlingen av statsbudsjettet høsten 2000en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorGramnæs, Katrineen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gramnæs, Katrine&rft.title=Budsjettkamp i nyhetene &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2002&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36842
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo4293en_US
dc.contributor.supervisorTore Slaattaen_US
dc.identifier.bibsys021818649en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata