Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:21Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:21Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-07-03en_US
dc.identifier.citationHanum, Line Vee. Tabloide tryner. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27617
dc.description.abstractSAMMENDRAG Temaet for denne oppgaven er norske økonomiske aktørers synlighet i mediene og strategiene som ligger bak. Emnet belyses gjennom intervjuer med pr-rådgivere, og pr-rådgivernes perspektiver utgjør også oppgavens problemstilling. Oppgaven knytter de økonomiske aktørenes mediesynlighet til en forståelse av relasjonen mellom kilder og medier, og må ses i lys av en profesjonalisering på begge sider. Pr-rådgiverne utgjør de profesjonelle på kildesiden, og deres perspektiver gjenspeiler den strategiske, taktiske tenkemåten og forståelsen av mediene. Analysen vil ta utgangpunkt i tre perspektiver ved de økonomiske aktørenes synlighet; For det første pr-rådgivernes oppfatninger av hvilke endringer i mediene som har vært av betydning for økonomiske aktørers synlighet. For det andre hvilke kildestrategier de anser som er fordelaktige for de økonomiske aktørene og for det tredje deres forståelse av hvordan relasjonen mellom mediene og de økonomiske aktørene utarter seg i gitte sammenhenger. For å vise en bredde i kildestrategiene ses disse i sammenheng med tre konkrete temaer; pseudobegivenheter / proaktive strategier, medieskandalen og kjønn.nor
dc.description.abstractSUMMARY The subject of my thesis is the economic elite’s new visibility in the media and the strategies behind this visibility. This subject will be examined through interviews with public relations (PR) advisers, and their perspectives on the matter are the essence of my thesis. The economic elite’s new visibility in the media must be connected to an understanding of the relation between the media and their sources, and the recent professional development on each side. As professionals, the PR advisers’ perspectives reflect the strategic, tactic way of thinking and the strategic understanding of the media. My analyses is based on three perspectives; The first one is about the professionals’ comprehension of the development in the media system that is of importance to the economic elite. The second deals with their understanding of source strategies that benefit the economic elite. And the third perspective concerns the PR advisors understanding of the relation between the economic elite and the media. In order to describe the complexity of the source strategies, the discussion will be related to three subject; pseudo events / pro active strategies, the media scandal and gender.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleTabloide tryner : pr-rådgiveres perspektiver på økonomiske aktørers synligheten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-10-27en_US
dc.creator.authorHanum, Line Veeen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hanum, Line Vee&rft.title=Tabloide tryner&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-13437en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo42566en_US
dc.contributor.supervisorTore Slaattaen_US
dc.identifier.bibsys061765783en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27617/1/Hovedoppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata