Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:04:42Z
dc.date.available2013-03-12T12:04:42Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-05-12en_US
dc.identifier.citationAbelsen, Jørgen. TV 2s digitale strategier. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27608
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg utviklingen av digitalt fjernsyn i Norge, med utgangspunkt i den kommersielle allmennkringkastingsbedriften TV 2. Jeg vil hevde at TV 2s allmennkringkastingsrolle som prinsipiell karakter blir utfordret fra flere hold, og at digitaliseringen av fjernsynet står for en aktualisering av mediepolitiske problemområder. Dette representerer videre et sentralt veivalg for TV 2 som allmennkringkaster, og for myndighetene som skal regulere den konvergerte sektoren. Ved å problematisere tre sentrale drivkrefter i samspill i utviklingen av digitalt fjernsyn - teknologi, økonomi og politikk - er oppgavens hensikt å undersøke hvordan denne vedvarende prosessen endrer grunnleggende strukturer og organiseringer av norsk fjernsynskringkasting. Samtidig ser jeg på TV 2s strategier for å møte disse digitale utfordringene. Dette utgjør en historisk og kontekstuell dokumentanalyse av digitaliseringen av fjernsynet, og de grep TV 2 kan gjøre i møte med dette fenomenet. Digitaliseringen av fjernsynet aktualiserer en kamp mellom kommersielle og mediepolitiske målsetninger. TV 2 står i midten og balanserer mellom motstridende retninger og interesser for kringkastingsbedriften. Oppgaven argumenterer for at TV 2 besvarer de tre drivkreftene med konturene av en overordnet strategi som jeg har valgt å kalle en digital mellomløsning. Denne finnes i TV 2s tekniske, økonomiske og politiske strategier for digitalt fjernsyn, og utgjør en mellomløsning der de kommersielle hensyn og mål prioriteres, samtidig som mediepolitiske mål for kanalen ivaretas (og tøyes) for å møte myndighetenes regulatoriske rammevilkår.nor
dc.description.abstractThe objective of this thesis is the evolution of digital television in Norway, with an emphasis on the hybrid commercial and public service broadcasting company TV 2. The thesis argues that TV 2’s principal character and role as a public service channel is currently being challenged. Digitalization is a main motif for change in broadcasting, and actualizes classic conflict areas in media policy. The digitalization process represents crossroads for both TV 2 as a public service broadcaster, and for the authorities’ role and means to regulate the converging broadcasting sector. By approaching three main forces that interacts in the development of digital television – technology, economy and politics – this thesis’ intention is to examine how this continuing process is changing formative structures in the Norwegian broadcasting systems, and to examine TV 2’s strategies to meet these digital challenges. This study is based on an analysis of historic sources and contemporary documents about digitalization of television, and TV 2’s approach to the new challenges. Digitalization of Television actualizes a battle between commercial interests and intentions in media policy to obtain public service objectives. Being a hybrid channel, the broadcasting company TV 2 is dragged in both directions. The thesis argues that TV 2 answers the new challenges with contours of a superior strategy, which I have chosen to call a digital intermediate solution. This digital intermediate solution implies that TV 2 technologically, economically and politically balances concerns for radical change with continuities. Commercial considerations and goals are a priority, but have to coincide with fulfillment (and stretching) of media policy objectives. In this way TV 2 complies with the regulatory framework set by the Norwegian authorities.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleTV 2s digitale strategier : den kommersielle allmennkringkasterens strategier for digitalt fjernsynen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-10-16en_US
dc.creator.authorAbelsen, Jørgenen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Abelsen, Jørgen&rft.title=TV 2s digitale strategier&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-13346en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo40844en_US
dc.contributor.supervisorTanja Storsulen_US
dc.identifier.bibsys061679267en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27608/1/TVx2sxDigitalexStrategierx-xJxrgenxAbelsenx2006.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata