Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:04:40Z
dc.date.available2013-03-12T12:04:40Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-05-10en_US
dc.identifier.citationBuhs, Vilda Breivyte. NRKs overgang til digital plattform. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27605
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som mål å undersøke hvordan NRK forberedte programtilbudet sitt for å møte den kommende konkurransen på digitalt bakkenett. Gjennom dokumentanalyse og intervjuer ble NRKs digitale strategier drøftet. For å se hvordan programtilbudet endret seg i perioden 2002-2005 med fokus på interaktivitet, ble en kvantitativ programfordelingsanalyse foretatt. Resultatene i analysen viste at det ikke er nødvendigvis en sammenheng mellom forberedelser til å digitalisere sin distribusjon og økning av interaktive tv- konsepter. Derimot ble det registrert en stor sammenheng mellom sosial utvikling og utvidelse av NRKs tilbud til andre medieplattformer. Det ble diskutert hvordan NRKs digitale strategier utfordret den tradisjonelle oppfatning av allmennkringkaster.nor
dc.description.abstractThis thesis aims to investigate the challenges the public service broadcaster in Norway (NRK) faces in the transitional process for the digitalization of its distribution. I approach this transition period by identifying and analyzing digital strategies of NRK, and by highlighting the changes in its TV-programmes over a four year period, that is to say from 2002-2005. The main focus of this thesis is to understand the methods which NRK utilised during this transitional phase. The national television channel included experimentation with interactive TV concepts, had an ambition to establish new ways of delivering programmes and search for new sources of funding. The results of my analysis conclude that digital strategies do not necessarily cause a continuos increase of interactive TV programmes. On the other hand, I argue that digital strategies which include new channels, new commercial services and public service broadcaster’s products used for multiple delivery platforms challenge the traditional understanding of what public service is.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleNRKs overgang til digital plattform : en analyse av allmennkringkasterens strategi og programtilbuden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-10-27en_US
dc.creator.authorBuhs, Vilda Breivyteen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Buhs, Vilda Breivyte&rft.title=NRKs overgang til digital plattform&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-13438en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo40585en_US
dc.contributor.supervisorTanja Storsulen_US
dc.identifier.bibsys061766836en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27605/1/vilda_b%5B1%5D.buhs_masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata