Abstract
Denne oppgaven ser i et mediebruksperspektiv nærmere på leserne av jentebladene og deres opplevelse av bladenes sex-stoff. Studien innbefatter analyse av fokusgrupper med jentebladlesere samt dybdeintervjuer med fire jentebladredaktører. Oppgaven analyserer hvordan jentene leser og bruker sex-stoffet i eget liv, og hvordan de ser på bladenes påvirkningskraft. Oppgaven konkluderer med at jentene bruker sexstoffet i bladene for å få informasjon og nytte heller enn som underholdning. Oppgaven viser at jentene har et ambivalent forhold til sex-stoffets funksjon ved at de på den ene siden opplever at sex-stoffet potensielt kan styrke jentenes seksuelle selvtillit, og på den andre siden opplever de at bladene kan forårsake press for noen. Redaktørene på sin side argumenterer med at de driver med sex-opplysning, og gir jentene det de vil ha i bladene. Oppgaven konkluderer med at sex-stoffet kan ses som tilbyder av diskurser om det å være tenåringsjente, og at avsenders og mottakers tanker om sex-stoffet bare delvis korresponderer.
This thesis takes a closer look on young female magazine readers and how they perceive and use the sexual contents in Norwegian teenzines. The thesis contains analyses of girl magazine focus groups and in depth-interviews with four editors-in-chief of girl magazines; it analyses how the girls use the sexually oriented editorial contents and how they view the magazines power of influence. The conclusion is that the girls consider the sexually oriented contents as information rather than entertainment. The thesis shows that the girls have an ambivalent relationship to the function of the sex-contents of girl magazines. In one way it seems to strengthen their self-confidence and in another way they may experience a sexual pressure because of the explicit character of the sex-related editorial contents. The editors argue that they merely perform sexual information and provide their readers with what they desire to read. The thesis conclusion is that the sex-contents has to be viewed as a provider of discourses about what it is to be a teenage girl. Another conclusion is that the provider and the recipient s reflections around the sex-topics only partially correspond with each other.