Abstract
Denne oppgaven handler om verktøyet Sémiométrie som i Norge eies av TNS Gallup. Verktøyet er et analyseverktøy som blant annet brukes i forskjellige mediebedrifter for å analysere sammenhengene mellom befolkningers verdier, preferanser for medieinnhold og preferanser for forskjellige forbruksvarer.
Oppgaven består av tre artikler bundet sammen av en innledning. Den første av artiklene ser på verktøyet og paratekstene som omgir det. Artikkelen som følger tar opp en del problemstillinger knyttet til det kvalitative forskningsintervjuet som metode. I den siste artikkelen presenteres de viktigste fun¬nene fra en intervjuundersøkelse foretatt blant brukere av Sémiométrie i Norge. Her drøftes også noen av de problemene som er lansert i de to første artiklene med utgangspunkt i intervjumaterialet.
Gjennom oppgaven tar jeg opp de forutsetningene jeg mener ligger til grunn for verktøyet, og drøfter i hvilken grad disse forklares i paratekstene, og i hvilken grad brukerne av verktøyet forholder seg til dem.
This thesis explores different aspects of Sémiométrie, a tool owned by TNS Gallup. Sémiométrie is used by different companies, among them media companies, in order to analyze possible connections between a population s values, its preferences for media content and preferences for different kinds of articles of consumption.
The thesis consists of three articles tied together by an introduction. The first article examines the tool and the paratexts encompassing it. The following article discusses various approaches in relation to the use of the qualitative research interview as a method. The last article presents the most important discoveries from three interviews conducted among users of Sémiométrie in Norway. Some of the problems posed in the preceding two articles are discussed with basis in the material provided by the interviews.
Through the thesis I continually discuss the premises I consider as fundamental to the tool, and discuss to what degree these premises are explained by the paratexts, and how the users interviewed behave in relation to them.