Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:33Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:33Z
dc.date.issued2001en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationKjelstrup, Jan Richard. Realisme i britisk fjernsynsdrama. Hovedoppgave, University of Oslo, 2001en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27555
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg realistisk fjernsynsdrama i Storbritannia. Tre dramaer analyseres utfra følgende spørsmål: Hvilke visuelle blikk strukturerer dramaene? Hvilke temaer behandles? Hvilken realistisk representasjonsform bruker det enkelte dramaet for å vise hvordan virkeligheten egentlig er? Dramaene som analyseres er Our Friends in the North (BBC2 1996, føljetong), This Life (BBC2 1996/97, serie) og Streetlife (BBC2 1995, fjernsynsfilm). Den analytiske tilnærmingen er John Caughies distinksjon mellom det dramatiske og det dokumentariske blikket. I tillegg til den formalistiske analysen trekkes realismeteori og annen relevant teori inn. Først skisseres den historiske utviklingen av fjernsynsdrama i Storbritannia. Så følger en diskusjon av realismeteori som tar for seg etymologi, filosofisk realisme, realisme i billedkunsten, marxistisk realismedebatt og nyere realismediskusjon i britiske fjernsynsstudier. Deretter blir det gjort rede for John Caughies distinksjon. Analysene viser hvordan dramaene bruker forskjellige realistiske representasjonsformer: Historisk realisme, naturalistisk melodrama og kritisk realisme. Avslutningsvis trekkes fjernsynsdramaet inn i en større kontekst hvor det blir sett på som en viktig del av kulturen og en kilde for erfaringen.nor
dc.description.abstract«Realism in British TV-Drama. Three Analyses Based on Theories of Realism» examines realistic TV-drama in the United Kingdom. Three dramas are analysed from the following questions: Upon which visual looks are they structured? Which themes do they explore? Which realistic representations are used to show how things really are? The dramas analysed are Our Friends in the North (BBC2 1996, serial), This Life (BBC2 1996/97, series), and Streetlife (BBC2 1995, single film). The analytical approach is based on John Caughie's distinction between the dramatic look and the documentary gaze. Realism and other relevant theories are used in addition to the formalistic analyses. First, the historical development of TV-drama in the UK is outlined. Following this is a discussion of realistic theory, dealing with etymology, philosophical realism, realism in art, marxistic realistic debate, and the problem of realism in British television studies. Then, John Caughies distinction is explained. The analyses show how the three dramas make use of differing realistic representations: Historical realism, naturalistic melodrama, and critical realism. In conclusion, TV-drama is viewed in a larger context, as an important part of culture and as a source for experience.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleRealisme i britisk fjernsynsdrama : Tre analyser med utgangspunkt i realismeteorien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-10en_US
dc.creator.authorKjelstrup, Jan Richarden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kjelstrup, Jan Richard&rft.title=Realisme i britisk fjernsynsdrama&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2001&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-2141en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo2361en_US
dc.identifier.bibsys020031998en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27555/1/2361.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata