Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:03:56Z
dc.date.available2013-03-12T12:03:56Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-08-06en_US
dc.identifier.citationCappelen, Magnus. Platepushing og kritikk. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27541
dc.description.abstractSammendrag Denne oppgaven omhandler pressens musikkdekning. Nittitallets debatt om kulturjournalistikken i Norge var mye en debatt om dens krise. I dette tiåret startet også pressen, i enda større grad enn tidligere, å vie spalteplass til populærkulturen og underholdningsindustrien. Populærmusikk ble fast inventar i pressen på tirsdagene. Enkelte mente at kulturjournalistikken var blitt et promoteringsorgan for kulturorganisasjoner, og at kulturjournalistikken hadde mistet sine opprinnelige kjennetegn som et kritikk- og debattforum. Oppgaven bygger videre på denne diskusjonen og spør hvordan musikkjournalistikken kan forstås som en markedsføringsarena, og om den fortsatt kan forstås som en arena for kritikk og debatt. For å få et innblikk og svar på problemstillingen er det nødvendig å se musikkdekningen gjennom ulike journalistiske genre og innholdstyper. Tekstanalysen tar for seg musikkjournalistikken i form av forhåndsomtale/lanseringsartikler, generelle nyheter, kjendisjournalistikken, musikkanmeldelser og kommentarspaltene.nor
dc.description.abstractAbstract This thesis is about the Norwegian daily papers music journalism. The debate about the culture journalism in the nineties was very much a debate about its crisis. In this decade the press also started in a greater sense to give attention to popular culture and the entertainment industry. In most of the leading newspapers pop music journalism established itself as a programmed feature on Tuesdays. Some argued that the culture journalism had become a promotion vehicle, and had lost its original trademarks of critique and debate. This study starts off from this discussion, and asks how the music journalism can be understood as a marketing arena , and if it has lost its critical aspect. To get an insight into these matters it is necessary to examine the music journalism through different journalistic genres and types of content. This text analysis includes five chapters with different theoretical perspectives, where the music journalism is seen through: the album- and concert preview, the news story, the celebrity story, music reviews and the commentary columns.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titlePlatepushing og kritikk : -en tekstanalyse av musikkjournalistikk i dagspressenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-10-11en_US
dc.creator.authorCappelen, Magnusen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Cappelen, Magnus&rft.title=Platepushing og kritikk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9880en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo20357en_US
dc.contributor.supervisorHelge Rønningen_US
dc.identifier.bibsys042000475en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata