Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:07:37Z
dc.date.available2013-03-12T12:07:37Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-05-12en_US
dc.identifier.citationKlausen, Aslaug Olette. Hva kommer Etter Børs?. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27537
dc.description.abstractDenne hovedoppgaven gjennomgår avisseksjonen Etter Børs; Dagens Næringslivs "kulturseksjon," fra dens begynnelse i 1992 og utviklingen fremover. Dette gjøres ved intervjuer og lesing av et utvalg utgaver. Fokuset i gjennomgangen er delt, der det både sees på hvorfor og med hvilket innhold Etter Børs oppsto, og hvilke lesere seksjonen henvendte seg til. Dette siste til dels sett i sammenheng med hvordan kjønn er presentert og representert. Det som bl.a. kommer frem er at Etter Børs oppsto som en del av Dagens Næringslivs prosjekt for å øke opplaget ved å fri til kvinnelige lesere, samt at avisen allerede hadde et stoffområde; reklame og medier, som den gjerne ville skjerme. Dette ledet så til det som skulle bli Etter Børs' varemerke: Økonomiske kulturnyheter. Disse harde kulturnyhetene bar preg av at medier var og er det viktigste, og hadde muligens også betydning for at kjønnsrepresentasjonen på sidene forble relativt skjev.nor
dc.description.abstractThis paper looks at the cultural section Etter Børs in Dagens Næringsliv from its beginning in 1992 and onwards. This is done by interviews and readings of a chosen number of copies of Dagens Næringsliv. It s a twofold focus; 1) looking at why and with what content Etter Børs originated, and 2) what kind of readers is the section talking to. The latter is partly corresponding with how gender is presented and represented. The paper shows, among other things, that Etter Børs originated as a part of Dagens Næringslivs project to rise its number of copies by appealing to female readers, and that the newspaper wanted to protect certain areas, as for instance advertisement and media. This lead to what has become Etter Børs trademark economic cultural news. These hard cultural news were infected by media being the most important thing, and possibly had a say with gender-representation being relatively out of balance.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleHva kommer Etter Børs? : om kulturformidling i en næringslivsavisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-08-20en_US
dc.creator.authorKlausen, Aslaug Oletteen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Klausen, Aslaug Olette&rft.title=Hva kommer Etter Børs?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9593en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo18717en_US
dc.contributor.supervisorHans Fredrik Dahlen_US
dc.identifier.bibsys041630858en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata