Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:48Z
dc.date.available2013-03-12T12:06:48Z
dc.date.issued2004en_US
dc.date.submitted2004-05-06en_US
dc.identifier.citationStokland, Ellen. Olodum - the revolt of the drums. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27527
dc.description.abstractDenne hovedoppgaven er en analyse av kommunikasjonsstrategiene til Grupo Cultural Olodum (kulturgruppen Olodum), en afrobrasiliansk karnevalsorganisasjon i Salvador, Bahia, Brasil. Olodum er en organisasjon i den svarte bevegelsen i Brasil. Den driver en lang rekke aktiviteter med sikte på å bekjempe rasisme og fremme sosial rettferdighet. Dens sterkeste stemme er et svært trommeorkester som spiller samba-reggae og andre sammenblandede afrobrasilianske rytmer. Olodum-bandet har hatt stor suksess på det internasjonale markedet for såkalt verdensmusikk. Olodum er også engasjert i andre kunstformer, sosiale og kulturelle prosjekter, politisk debatt, alternativ undervisning for barn og lokal forretningsvirksomhet. Olodum er også en av de viktigste eksponentene for den viktigste turistattraksjonen i Salvador: det afrobaianske karnevalet og de kontinuerlige gatefestene. Ved å benytte en modell utviklet av den brasilianske antropologen Roberto DaMatta, viser denne hovedoppgaven hvordan Olodum blander forskjellige kulturer og kommuniserer gjennom en dobbel sosial logikk. På denne måten eksponerer organisasjonen rasemessige skjevheter, den skaper positive afrobrasilianske identiteter og fremmer sosial endring.nor
dc.description.abstractThis dissertation is an analysis of the communication strategies of Olodum Cultural Group, an Afro-Brazilian carnival organisation based in Salvador, Bahia, Brazil. Olodum is an organisation in the black movement in Brazil. It has a long range of activities aimed at fighting racism and bringing about social justice. Its most powerful voice is a massive percussion band playing samba-reggae and other fused Afro-Brazilian rhythms. The Olodum band has had great success on the international marked of so-called world music. Olodum also engages in other art forms, social and cultural projects, political debate, alternative education for children and local businesses. Olodum is also one of the main exponents of the most important tourist attraction in Salvador: the Afro-Bahian Carnival and the continuous street parties. Using a model developed by the Brazilian anthropologist Roberto DaMatta, this dissertation shows how Olodum mixes different cultures and communicates through a dual social logic. This way, the organisation exposes racial asymmetry, create positive Afro-Brazilian identities and to incite social change.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleOlodum - the revolt of the drums : a case study of the communication strategies of Olodum from Bahia, Brazilen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2004-08-13en_US
dc.creator.authorStokland, Ellenen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Stokland, Ellen&rft.title=Olodum - the revolt of the drums&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-9556en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo18555en_US
dc.contributor.supervisorHelge Rønning og Marcos Palacios (bi-veileder ved Federal University of Bahia)en_US
dc.identifier.bibsys041639197en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata