Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:12Z
dc.date.available2013-03-12T12:06:12Z
dc.date.issued2000en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationØverby, Ingvild. Brennpunkt. Hovedoppgave, University of Oslo, 2000en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27508
dc.description.abstractDenne oppgava har som mål å belyse noen av de etiske utfordringene NRK Brennpunkts medarbeidere synes å stå overfor under produksjonen av sine dokumentarprogrammer. Gjennom kvalitative intervjuer, observasjon, dokumentanalyse og tekstanalyse ser jeg nærmere på hvilken målsetting redaksjonen har, hvilke idealer som synes å eksistere når det gjelder programmenes utforming, og hvilke etiske utfordringer dette kan føre til under produksjonsprosessen. Som en del av kringkastingsinstitusjonen NRK, har Brennpunkt en uttalt målsetting om å være en viktig instans i samfunnsdebatten gjennom å føre en kritisk undersøkende journalistikk. Dette setter krav til Brennpunkt-medarbeiderne om å presentere en objektiv framstilling av virkeligheta. Dette idealet ønsker redaksjonen å kombinere med dokumentarfilmens språk, med blant annet bruk av estetiske og dramaturgiske virkemidler. I analysen belyser jeg hvilke dilemmaer dette kan føre til, både i forhold til seerne og i forhold de medvirkende i programmene. Analysen viser blant annet at det kan by på problemer å kombinere idealet om å føre en kritisk undersøkende journalistikk med idealet om å gi seerne en opplevelse.nor
dc.description.abstractThe object of this thesis is to shed light on some of the ethical challenges the staff of NRK Brennpunkt seem to face during the production of their documentary programs. Through qualitative interviews, observation, and analysis of documents and texts, I examine the aim of the editorial staff, what ideals that seem to exist concerning the arrangement of the programs and what ethical challenges this may lead to during the production process. As part of the broadcasting institution NRK, Brennpunkt explicitly aims to be an important factor in public debate by conducting critical investigative journalism. This demands that the Brennpunkt staff present an objective account of reality. The editorial staff wish to combine this ideal with the language of documentary films, using among other things aesthetical and dramaturgical means. In the analysis I illustrate what dilemmas this could lead to, both concerning the viewers and the participants in the programs. The analysis indicates, for one thing, that combining the ideal of conducting critical investigative journalism with the ideal of giving the viewers an experience, may cause problems.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleBrennpunkt : en studie av NRK Brennpunkt-redaksjonens refleksjoner over fjernsynsdokumentar og etikken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorØverby, Ingvilden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Øverby, Ingvild&rft.title=Brennpunkt&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2000&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36874
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1758en_US
dc.identifier.bibsys00098521xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata