Abstract
Denne studien er en analyse av italiensk allmennfjernsyn, hvor jeg undersøker mangfoldet i den offentlige kringkasteren RAI og i det private selskapet MEDIASET. Hvorfor har dette nærværet blitt en så viktig del av allmennkringkastingen i Italia? Analysen av den markedsstyrte og regulerte italienske allmennkringkastingen finner teoretisk støtte i skjæringspunktet mellom kritisk teori og et liberalistisk forsvar for mangfold. Dette er teoretisk tilnærming som legger grunnlaget for oppgavens historiske, strukturelle og innholdsmessige analyser. Analysene er basert på tidligere litteratur, intervjuer, offentlige dokumenter, samt kanalenes programflater. På dette grunnlaget gjøres det rede for hvorfor italiensk allmennfjernsyn er et sterkt partipolitisk dominert fjernsyn, og hvordan det har utviklet en kommersialisert innholdsside i et konsentrert marked. Italiensk allmennkringkasting, il servizio pubblico, og konkurransen mellom RAI og MEDIASET, har under markedslovene påvirket både politikkens og fjernsynets eget forhold til markedet.
This study provides an analysis of Italian television, in which I investigate the degree of of diversity in the public broadcaster RAI and the privately owned MEDIASET. Why has this pluralism become such an important part of the Italian television? The analysis of the market-oriented and regulated Italian broadcasting is based on a theory in the interface between critical theory and the liberalistic defence of diversity. This is a theoretical approach which is a fundament of the studys historical, structural and content analysis. These analysis draw on previuos studies, interviews, white papers and the programme schedules from the channels. Based on this information I have tried to explain why Italian television is so strongly dominated by the political parties, and how it has developed a commercial expression in a concentrated market. Ruled by the market forces, the italian public service-broadcasting and the competition between RAI and MEDIASET has changed character and influenced both public policy and the televisions own relations to the market.