Abstract
Dette er en kvalitativ studie over bruken av og holdninger til fjernsyn i 12 norske barnefamilier hvor foreldrene er høy- og lavutdannet. Teoretisk kan prosjektet plasseres innenfor den britiske «cultural studies»- tradisjonen i publikumsforskningen. Fjernsyn er et medium som brukes mest i hjemmet, og jeg har derfor valgt et kontekstuelt perspektiv på fjernsynsbruken i familiene. Jeg har gjort individuelle intervjuer med familiemedlemmene. Alle intervjuene er gjort i familienes hjem. Jeg har ikke observert familiene, men studien har etnografiske intensjoner: Jeg ønsker å si noe om fjernsynsbruken i familienes hverdagsliv. Jeg forstår familienes fjernsynsbruk i en tidskontekst hvor jeg på bakgrunn av hvordan fjernsynet går inn i familienes hverdagsliv og rutiner, har delt familiene inn i tre typer.
Mitt materialet er komplekst, og jeg kommer inn på mange forskjellige aspekter av familielivet.
This ia qualitative study on the use of and attitudes toward television in 12 norwegian families with higher and lower education. The study could be placed within the british Cultural Studies tradition. Television is a domestic medium and I have chosen a contexual perspective on the use of television in the families. I have interviewed the family members individually in their own homes. I have not observed the families, but the study has ethnographic intentions: I want to say something about television in the everyday life of the families. The use of television is understood in a time context. In the light of how television is integrated in the everyday life of the families I have come up with 3 categories of families.
My material is complex and I deal with many aspects of family life.