Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:03:38Z
dc.date.available2013-03-12T12:03:38Z
dc.date.issued1999en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationVogt, Nina Marie. Å fortelle til en aktiv leser. Hovedoppgave, University of Oslo, 1999en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27471
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan fortellingen forandrer seg når den inkluderer leseraktivitet. Dette gjør den ved å analysere to adventure-spill: Blackout og Blade Runner. Oppgaven behandler også spørsmålet om hvordan man best kan benytte seg av teori utarbeidet for andre medier, ettersom dataspill er et forholdsvis ungt medium uten etablerte tilnærmingsmåter. To tilnærmingsmåter, hentet fra Espen Aarseths Cybertext og Janet Murrays Hamlet on the Holodeck, diskuteres i forbindelse med analysen. Den strukturelle analysen baseres på Seymour Chatmans narratologi, mens undersøkelsen av aktivitetens mulige funksjoner i teksten er inspirert av Roland Barthes. Oppgaven konkluderer med at fortellingen struktureres på nye måter slik at leseren føler seg fri til å navigere og handle. Fortellingen struktureres i rom i tillegg til tid, og den instruerer leserens oppfattelse av sin aktivitet. Aktiviteten skaper på forskjellige måter en følelse av å delta i teksten. Den er et hjelpemiddel for fortellingen samtidig som den også er et mål i seg selv.nor
dc.description.abstractThis thesis examines how narrative changes when texts include reader-activity. It does so by analysing two adventure-games: Blackout and Blade Runner. As computer-games are a relatively new medium, the thesis also addresses the problem of applying traditional text-theory and narratology on new texts. Two theoretical approaches are discussed, appearing in Espen Aarseths Cybertext and Janet Murrays Hamlet on the Holodeck. The structural analysis is based mainly on Seymour Chatman s narratology, while Roland Barthes has inspired the examination of the different textual effects of the activity. The thesis concludes that the games are structured in new ways to allow the reader space to navigate, they are more nonlinear and structured in space as well as time. The story plays an important part in the instruction of the readers understanding of his activity as participation in various ways. The activity acts as a tool for the narrative, while the activity is also a goal in itself for the text.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleÅ fortelle til en aktiv leser : an analyse av aktivitet og fortelling i to adventure-spillen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorVogt, Nina Marieen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vogt, Nina Marie&rft.title=Å fortelle til en aktiv leser&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1999&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36815
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1715en_US
dc.identifier.bibsys00015864xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata