Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:27Z
dc.date.available2013-03-12T12:06:27Z
dc.date.issued1997en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationJulien, Arne. "Media relations effectiveness. Hovedoppgave, University of Oslo, 1997en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27447
dc.description.abstractHovedoppgaven tar for seg tre offentlige informasjonsavdelinger og deres praktisering av J.Grunigs fire modeller-- Press Agentry (PA), Public Information (PI), 2-way asymmetric (2A) og 2-way symmetric (2S) i mediekontakten. Særlig én info-avdeling utøver 2S-modellen og til en stor del 2A-modellen. Én utøver PA-modellen mer enn de andre. Journalistene foretrekker klart service og åpenhet i tråd med 2S-modellen. Utøvelse av `misbruk'-elementene særlig i PA-modellen spiller ofte ikke noen rolle for forholdet til pressen, siden journalistene ser ut til å leve med denne PA-oppfattelsen av informasjonsfolks yrkesrolle. Journalistene later generelt til å ha samme toleranse for `misbruk'-praksis uavhengig av hvilken type avis de jobber i. Lite tyder på at den dominerende modellpraksisen har innvirkning på resultatet av en pressemelding: Kun for gjennomsnittlig antall avisresultater pr. melding som er brukt av en redaksjon, der en klar 2S-dominans gav mest suksess. Mest 2S-praksis resulterte kanskje i størst vinklingsavvik i presse-dekningen, men for faktaavvik er ikke noe modellmønster funnet. Dominant 2S-praksis resulterte også i de pressemeldingene som er mest i tråd med de klassiske skriveråd, selv om PI-praksis kan ha telt. Skrivemåten er dog ikke funnet å gi innvirkning på resultatet i pressen, unntatt en viss mulig effekt for lettleste, oversiktlige meldinger. En relativt stor 2S-praksis bidro også til flere nyhetskriterier i en melding, men kun et svakt mønster er funnet for at pressemeldinger med mange nyhetskriterier blir mer brukt av avisene enn de med få. Nyhetens relevans til den redaksjonelle profilen (verdi-/ideologisk orientert eller geografisk tilhørighet) forklarer trolig i størst grad forskjellene i avisenes bruk av pressemeldingene. Dette er ikke helt uventet.nor
dc.description.abstractThis thesis study the public relations (PR) departments of three Norwegian government agencies and their practice of the four models of J.Grunig Press Agentry (PA), Public Information (PI), 2-way asymmetric (2A) and 2-way symmetric (2S)--in media relations. One PR-department practices the 2S model particularly much, and one practices the PA model more than the others. Journalists clearly prefer the service and openness of a 2S practice. The `abusive' elements of particularly the PA model often "makes no difference" to the press relationship, as journalists seem to live with this assumed role of a PR officer. Journalists mostly show similar tolerance of `abusive' practices in respect to the type of newspaper they work in. Little suggests that the model dominantly practiced has impact on the print results a press release generates: Only for the average number of print results per used release, where a clear 2S dominance was most successful. A mostly 2S practice may also result in less discrepancy in the journalists issue presentation (angle) of a story, but no model pattern is found for discrepancy in facts-accuracy. 2S-dominant practice produced the press releases mostly in line with the classic writing style advise, even if PI practice may count. No use impact is found of the writing style, except weakly for the release body quality of easy readability. A relatively strong 2S practice also achieved the most news criteria in a press release, but a weak pattern only are found multi-criteria releases get more used by newspapers than those with few. News story relevance--to the editorial profile of a newspaper (whether its value-profile or its geographical area)--may explain use differences the most. This is not too surprising.eng
dc.language.isoengen_US
dc.title"Media relations effectiveness : a study of three Norwegian government agencies and of journalist preferences, using J. Grunig's models"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorJulien, Arneen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Julien, Arne&rft.title="Media relations effectiveness&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1997&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36894
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1692en_US
dc.identifier.bibsys971561168en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata