dc.date.accessioned | 2013-03-12T12:06:55Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T12:06:55Z | |
dc.date.issued | 1997 | en_US |
dc.date.submitted | 2002-10-01 | en_US |
dc.identifier.citation | Meyer, Åse Marit. Etnografisk film. Hovedoppgave, University of Oslo, 1997 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/27436 | |
dc.description.abstract | Denne hovedoppgaven handler om etnografisk film; en filmsjanger som sorterer under dokumentarfilmtradisjonen. Tema for oppgaven er sentrert rundt spørsmålet: "hva er en etnografisk film?". Jeg har tilnærmet meg temaet ved å spørre om "hva som karakteriserer den etnografiske filmen i spenningsfeltet mellom vitenskapelig dokumentasjon og estetisk/tekstuell konstruksjon". Dette er hovedsakelig en deskriptiv og teoretisk oppgave hvor jeg teoretiserer og diskuterer generelle spørsmål knyttet til visuell representasjon av antropologisk kunnskap. Problemstillingen belyses fra flere vinkler og gjennom ulike delproblemer: først ved en historisk gjennomgang, deretter i form av en sjangeranalyse, så en teoretisk diskusjon av representasjonsbegrepet og til slutt ved å analysere to etnografiske filmer, Rivers of Sand og The Women Who Smile. Hver for seg besvarer de fire kapitlene temaet og problemstillingen fra ulike vinkler. | nor |
dc.description.abstract | This thesis is about ethnographic film, a genre that comes under the overall documentary film tradition; but what exactly is an ethnographic film? Or more specifically: "What characterises the ethnographic film as situated in a field between scientific documentation and aesthetic/textual construction?". The thesis is mainly descriptive and theoretical, where I discuss questions related to visual representation of anthropological knowledge. I have chosen a wide approach by analysing the subject from various angels and through different perspectives. I start with an historical presentation of ethnographic film. Then I examine the concept of genre. My third focus is a theoretical discussion of representation in anthropology and film, and finally I include an analysis of two ethnographic films, Rivers of Sand and The Women Who Smile. In this way, each of the four chapters approach the subject and research question from different perspectives. | eng |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Etnografisk film : i spenningsfeltet mellom dokumentasjon og konstruksjon | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2003-07-04 | en_US |
dc.creator.author | Meyer, Åse Marit | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::310 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Meyer, Åse Marit&rft.title=Etnografisk film&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1997&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-36912 | |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 1681 | en_US |
dc.identifier.bibsys | 971556806 | en_US |