Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:57Z
dc.date.available2013-03-12T12:06:57Z
dc.date.issued1997en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationEgge, Sissel. Medievoldens innflytelse på utsatte barn og unge. Hovedoppgave, University of Oslo, 1997en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27433
dc.description.abstractFenomenet jeg undersøker i oppgaven er: problemungdom, deres uro, syn på og håndtering av vold i virkeligheten og i medienes fremstilling. Gjennom intervju får 14 unge gutter beskrive sin sosiale virkelighet utfra egne opplevelser, interesser, fritidsaktiviteter, mediebruk, genrepreferanse, osv. Viktige deler av intervjuene fokuserer på erfaringer og opplevelser av konflikt, vold og trussler om vold og likeledes erfaringer med symbolsk vold. Til analyse av informanttekstene benyttes empirisk fenomenologisk metode og grounded theory. Som bakgrunn for denne oppgaven beskrives medieutviklingen og medienes økende betydning som sosialiseringsinstans for barn og unge i dagens samfunn. Kultivasjonsteorien og resepsjonsforskningen sammen med sosialpsykologisk teori, kognitiv psykologi / personlighetspsykologi og teori og begrepsforståelse fra kunnskapssosiologi, utgjør oppgavens teoretiske grunnlag. Grunntanken i oppgaven er at det er en sammenheng mellom den påvirkning barn/unge mottar gjennom medievolden og deres adferd, selvoppfattning og virkelighetsforståelse. De sosiale, emosjonelle og kulturelle forhold av betydning for samspill mellom ungdom og medier trekkes frem og drøftes.nor
dc.description.abstractThe phenomenon I work with in this thesis is as follows: problematic youngsters, their unrest, their views on and handling of violence in real life and in the way media present it. Through interviews 14 young boys describe their social reality based on their own experiences, interests, spare time activities, use of the medias, preferences of genre, etc. Vital parts of the interviews focus on experiences of conflict, violence and threats of such as well as experiences with symbolic violence. As the analysing tool of informanttext is used empiric phenomenologic method and grounded theory. As background for this thesis describes the historical development of the medias and their increasing impact as a means of socialization of the children and young people in general in modern society. The theoretical basis of the thesis takes its ideas from the theory of cultivation and recent research on reception together with socialpsychological theory, cognitive psychology ñ personality psycology and understanding of ideas from the sociology of knowledge. The basic of concept in the thesis is that there is a connection between the influence received by children/youngsters throug the medias, and their behavior, self-concept and understanding of reality. The social, emotional and cultural background being of importance of social interaction between younger people and medias will be discussed.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleMedievoldens innflytelse på utsatte barn og ungeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorEgge, Sisselen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Egge, Sissel&rft.title=Medievoldens innflytelse på utsatte barn og unge&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1997&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36918
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1679en_US
dc.identifier.bibsys980095387en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata