Abstract
Klient/ konsulent samarbeid før valget av infostrategier er et kjent forskningstema innen PR (Info &Samfunnskontakt ). I hovedoppgaven, kombinerer jeg intervjuer og spørreskjema å samle tosidig data om kunde/ konsulent samarbeid før utvelgelse informasjonsstrategier og har samarbeidet med informasjons-rådgivningsfirmaet Geelmuyden.Kiese (GK). Teoretisk, er hovedoppgaven basert på systemteori, koorienteringsmodellen, kybernetikk-modellen, atferdsmolekylen og James E. Grunigs symmetrisk kommunikasjons perspektiver.
Et interessant funn er at hverken kunder eller konsulenter synes, lobbying (myndighetskontakt) er et viktig PR tiltak. De rangerer dette PR-tiltaket lavest. De fleste kunder ønsker seg mer medieomtale of er uvillige å diskutere detalj deres forretnings strategier med konsulenter. De forventer at konsulenter skal spille en såkalt « kommunikasjonsteknikker» rolle. De foretrekker « Presse agent/ publisitet» og «Offentlig Informasjon» PR-modeller. De sjelden integrerer sine forretningsstrategier in sine informasjonsstratgier. De færreste forventer at konsulenten skal spille en strategisk rolle i deres tosidig samarbeid. De har ikke tidd til å evaluere gjennomføret tiltak og samarbeider som regel på en «ad hoc» basis. God «personlig kjemi» mellom kundens kontaktperson og konsulent samt konsulentens tilgang til toppledelsen er avgjørende for vellykket samarbeid som føre effektive informasjonsstrategier. GKs info verktøy er modifisert og tilpasset kundens behov.
Client/consultant interaction prior to PR strategy selection has been a topic of PR research for some time. I combine interviews and survey questionnaire to study dyad interaction of nine client consultant dyads -- at the information counselling firm of Geelmuyden.Kiese (GK), thus getting dual PR strategy evaluation. Theoretically the study is based on systems theory, the cybernetics model, the behavioural molecule, coorientation model, and James E. Grunig´s symmetrical PR model presuppositions.
Contrary to media opinion, lobbying, isn't so highly rated either by clients or consultants. Most clients expect the PR firm to publicise their firm in the media reflecting Press Agentry / Public Information PR model communication models. They expect consultants to play the «communication technician» PR role. Clients are reluctant to discuss their business strategies with consultants and don t integrate their business strategies in communication strategies. Few expect consultants to fill «expert prescriber» or «communication facilitator." They lack time and capacity to evaluate executed tasks. Most clients co-operate with the PR firm on an «ad hoc» basis. Good dyad rapport, access to client management and an understanding for the client s specific needs, enhances dyad co-operation and effective communication strategies. PR firm information tools are modified and adapted to suit client needs.