Abstract
Dette prosjektet er et forsøk på å beskrive hvordan pressen bidrar til nasjonale innsamlingsaksjoner. Katastrofen i Rwanda som nådde et høydepunkt i juli 1994, er brukt som et tilfelle av en katastrofe som i utgangspunktet fikk mye omtale i norske medier. En analyse av tekster i tre aviser er foretatt ved hjelp av diskursanalytisk metode. De sentrale aktører i innsamlingsaksjonene er de humanitære organisasjonene. Deres representanter brukes som kilder av avisene, og avisene konstituerer deres sosiale identitet. Tekstenes identitets- og relasjonsskapende funksjon er derfor vektlagt. I lys av teorier om modernitet diskuteres og defineres de sosiale aktørene på institusjonelt og individuelt nivå. Denne forståelsen av aktørene som i første rekke eksperter, men med et potensiale for å opptre som voktere, gir retning til analysen. Diskusjonene gir også grunnlag for en forståelse av hvordan pressen gjennom sine represen-tasjoner av virkeligheten og særlig aktørene, kan bidra til nasjonale dugnader.
This project is an attempt to describe how Norwegian newspapers contribute to national fund raising campaigns. The catastrophe in Rwanda, which reached its peak in July 1994, and had Norwegian national fund raising campaigns as a consequence, is used as a case study. An analysis of texts in three different Norwegian newspapers has been carried out by using the concept of discouse analysis. Such campaigns can be seen as a social practice, where the the main actors are the voluntary aid organizations and their representatives. Therefore the textual function of creating social identities and relations are focused. By taking the perspective of late modernity, the actors are defined both on an institutional and individual level. This understanding of the actors as first and foremost experts, and with a potential to be accepted as guardians, gives the analysis its scope. It also provides an understanding of how the Norwegian press through their representations, especially of the actors, can contribute to national fund raising campaigns.