Abstract
Fra Wunderkammer til Hyperspace - Museet som produsent og Formidler av Kultur tar for seg det offentlige kunstmuseets formidlingsarbeid. Oppgaven fokuserer på hvordan og med hvilke midler museet formidler sin samling til publikum i museet. Jeg har vektlagt endringer innen såvel organisering som presentasjon. Som tittelen indikerer har oppgaven et utviklingsmessig perspektiv på formidling. Fra de tidligste kuriøse renessansesamlingene til vår tids elektroniske kunstmuseum i form av CD-ROM.
Grunntanken i oppgaven er at museet valg av formidlingsmåter ikke bare er kulturformidlende, men også kulturproduserende. Jeg argumenterer for at den formidlingsform museet velger gir uttrykk for en bestemt oppfatning om hvordan kunst skal oppleves. Andre del av oppgaven konsentrerer seg om elektronisk formidling av billedkunst. Formidling via elektroniske medier blir sett i forhold til tradisjonelle presentasjons-kontekster som utstillingslokaler og katalog. Analysematerialet består av et databasert informasjonsprogram ved National Gallery i London. Gjennom analyse av programmets innhold og struktur viser jeg at ny informasjons-teknologi i form av hypertekststrukturer bidrar til å sette de enkelte kunstverk inn i en større kulturell og historisk ramme, og derigjennom bidrar til bedre forståelse for kunstmuseets samling.
In this thesis the role of the public art museum is discussed, with particular focus on the ways in which the museum presents its collection to the public and the means it uses in order to do so. The basic thesis is that the way the museum chooses to mediate is not only communication of culture, but also production of culture. I argue that the mediational form the museum chooses, is an expression of a specific, normative view on how art shoyld be perceived.
The thesis is divided into two main parts: Part one is a historical review of art meditiation, discussing changes in organisation as well as presentation; from the first curiosity collections of the renaissance to the current electronic museum - the CD-ROM. Part two is an analysis of electronic mediation of pictorial art and a comparison of mediation by electronic means to traditional contexts of presentation, e.g. exhibition rooms and catalogues. The material consists of a computerbased information programme at the National Gallery in London. The analysis of content and structure of this programme shows that it contributes to placing single works of art in a wider cultural and historical contect. It is concluded that modern information technology in the form of hypertext structurecan be a significant contributuin to a better understanding of the museum´s collection.