Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:06:15Z
dc.date.available2013-03-12T12:06:15Z
dc.date.issued1995en_US
dc.date.submitted2002-10-01en_US
dc.identifier.citationHeggstad, Marius. "Klippe!", sa gubben - "klikke!", sa gutten. Hovedoppgave, University of Oslo, 1995en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27403
dc.description.abstractDette er en oppgave til Cand. Polit. graden ved Institutt for Medier og Kommunikasjon, Universitetet i Oslo. Oppgaven tar opp emner innenfor området Medieteknologi. Man hører stadig om bransjer som bytter ut eksisterende teknologi med datateknologi for å rasjonalisere sine arbeidsoppgaver. Man hører også om hvordan slik teknologi endrer arbeidsrutiner og organisasjon. Denne oppgaven er en gjennomgang og drøfting av hvordan verden har sett ut frem til i dag - og vil komme til å se ut fremover - i norsk film- og TV-produksjon. Prosjektet konsentrerer seg i hovedsak omkring etterarbeidet (postproduksjonen). De forskjellige produksjonsprinsippene gjennomgås og beskrives, for så å sette opp mot hverandre. Deretter følger en teoretisk del som ved hjelp av diffusjonsteoriene forsøker å sette de prosesser som virker i en overgangsfase inn i et system. Så slippes bransjens egne folk til; først i form av et Delfipanel som uttaler seg om hvilke endriger vi bør forvente fremover- for så å gå inn på de tanker og reaksjoner norske fim- og Tv arbeidere gjorde seg etter det første møtet med digital ikke lineær klippeteknikk. Til slutt følger en drøfting på grunnlag av oppgavens tidligere resultater. Hovedpunktene i denne er: 1 Kreativitetens arbeidsvilkår med digitalredigering. 2.Endring i arbeidsinnhold og rutiner. Arbeidet retter seg primært mot mennesker og grupper med en eller annen tiknytning til film-eller TV-produksjon, men ingenting er bedre enn at også andre, uten bransjebakgrunn, kan finne ting av interesse.nor
dc.description.abstractThis thesis is about the consequences of adopting new digital technology into Norwegian film and video production. It is a discussion of the actual situation, and a discussion about the future technological development for film and video production in Norway. The project has as its main concern the postproduction. The various technology/tools are described and compared. In the second chapter follows a presentation of the diffusion theories. Here the focus will be on diffusion of new tecnology within the film business. The thesis is trying to forecast the diffusion of new digital film and video technology. I have used the delphi-method in this work. The last and third chapter is an evalution and a discussion of the results. The main questions in this part are: 1. Will the creative conditons change with the new technology? 2 What will this change do with the working-routines and the organisation of the work?eng
dc.language.isonoben_US
dc.title"Klippe!", sa gubben - "klikke!", sa gutten : EDB-teknologi i norsk filmproduksjonen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-07-04en_US
dc.creator.authorHeggstad, Mariusen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Heggstad, Marius&rft.title="Klippe!", sa gubben - "klikke!", sa gutten&rft.inst=University of Oslo&rft.date=1995&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-36879
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo1656en_US
dc.identifier.bibsys951096834en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata