Hide metadata

dc.date.accessioned2014-01-09T12:27:11Z
dc.date.available2014-01-09T12:27:11Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-06-29en_US
dc.identifier.citationBacke, Tobias Gausemel. En salgsplakat i endring?. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27342
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg førstesidene til VG og Dagbladet, Norges to største løssalgsaviser, fra 1983 fram til 2009. Jeg har undersøkt hvilke nyhetskategorier som dominerer førstesidene, hva som kjennetegner endringene i avisenes førstesider, og i hvilken grad endringene kan forstås som et uttrykk for en tabloidisering av førstesidene. Metodisk har jeg gjennomført en kvantitativ innholdsanalyse av 1120 førstesider, 560 av hver avis. Totalt er 5000 oppslag kodet. Analysen viser at VG og Dagbladets førstesider domineres av kriminalitet/ulykker, underholdningsnyheter, samfunnsnyheter og sport. Over tid utgjør underholdningsnyhetene en stadig større del av førstesideoppslagene, samtidig som andelen nyheter om kriminalitet/ulykker synker. Forbrukerjournalistikk har økt i omfang, og da særlig for Dagbladet. Analysen viser også at personfokuset har økt, og at arealet viet til bilder øker. Samtidig er summen av kategoriene oppgaven identifiserer som tabloide stabile over tid, for begge avisene. VG og Dagbladets førstesider har slående likheter når det kommer til vektleggingen av de ulike nyhetsområdene, men slår sjelden opp samme sak. Sjeldnere enn antatt. Hver sjette hovedsak er den samme, mens totalt sett er hver 20. sak lik.nor
dc.description.abstractThis master thesis addresses the front pages of VG and Dagbladet, Norway's two largest tabloids, from 1983 until 2009. I have examined which news categories that dominate the front pages, what characterizes the changes in the newspapers' front pages, and to what extent these changes can be understood as an expression of a tabloidization of the front pages. Methodologically, I have conducted a quantitative content analysis of 1120 front pages, 560 of each newspaper. In total 5000 news stories have been encoded. The analysis shows that VG and Dagbladet's front pages are dominated by crime / accidents, entertainment, public affairs and sports. Over time, entertainment takes an increasingly large part of the front page headlines, while the amount of news about crime / accidents decreases. Consumer journalism has increased in scope, particularly for Dagbladet. The analysis also shows that the personal focus has increased, and that the area devoted to images increases. At the same time, the sum of the categories identified as tabloid are stable over time, for both newspapers. VG and Dagbladet's front pages have striking similarities when it comes to the emphasis on the various news categories, but rarely feature the same news story. Less often than anticipated. Every sixth main story is shared between the two. In total, each 20th news story is shared.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleEn salgsplakat i endring? : En kvantitativ innholdsanalyse av førstesidene til VG og Dagbladet 1983-2009en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-01-08en_US
dc.creator.authorBacke, Tobias Gausemelen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Backe, Tobias Gausemel&rft.title=En salgsplakat i endring?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-29275en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo131057en_US
dc.contributor.supervisorGunn Enli og Tine Ustad Figenschouen_US
dc.identifier.bibsys140039376en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27342/1/Backe-Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata