Abstract
Denne oppgaven undersøker hvordan unge benytter seg av Facebook, mobiltelefoni og smarttelefoner til å danne og opprettholde sosiale relasjoner, og posisjonere og definere seg selv i forhold til en sosial gruppe. For å belyse dette har jeg gjennomført en kvantitativ spørreundersøkelse og fokusgruppeintervjuer med ungdom mellom 16 og 19 år. Oppgaven avdekker at det sentrale elementet innenfor samtlige temaer er tilhørighet til jevnaldergruppa. Det sosiale anses derfor som primærmotivasjon for deltakelse. Informantene har, så fremt det lar seg gjøre, det som kan kalles en alltid-tilkoblet tilstedeværelse. Dette gjelder også Facebook, hvor deres bruk deles inn i aktiv bruk og passiv tilstedeværelse. Oppgaven ser på selvrepresentasjon på de nevnte plattformene som avhengig av gruppeidentitet og et ønske om å passe inn i den sosiale konteksten. De med smarttelefoner er mer tilbøyelige til å bruke Internett på mobilplattformen. Blant dem vises det en tendens mot det umiddelbare, noe som tilsier at refleksjonsnivået i sosiale handlinger delvis viker til fordel for det spontane. Oppgaven diskuterer sosiale bånd og skiller mellom sterke bånd og svake bånd, og viser til en mellomkategori kalt mellomintensitetsrelasjoner.
This thesis examines how young people use Facebook, mobile telephony and smartphones to form and maintain social relationships, and position and define themself in relation to a peer group. The research is based on a quantitative survey and qualitative focus group interviews with youth between the ages of 16 and 19. The thesis reveals that the key element proves to be the idea of belonging to a peer group. The social factor is thus considered the primary motivation for participation. The informants strive for an always-connected presence. This is also valid for Facebook, and their use of this social networking site is divided into active use and passive presence. The thesis argues self-representation as dependent on group identity and a desire to fit in with peers. Smartphone users prove to be more inclined to use the Internet on their mobile phones. When discussing smartphones, the thesis introduces the term the tendency towards the immediate. This suggests that the level of reflection in social action partly yields to the possibility of being spontaneous. Furthermore, the idea of strong and weak social ties will be discussed, also using a category in between called middle-intensity-relations.