Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:03:47Z
dc.date.available2013-03-12T12:03:47Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-04-11en_US
dc.identifier.citationKarlsen, Kenneth. I et felt av festivaler. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27316
dc.description.abstractI denne oppgaven har jeg konstruert feltet for musikkfestivaler som befinner seg i feltet for musikkformidling, i feltet for kulturproduksjon. Vertikalt i feltet skilles festivalene på bakgrunn av deres totale kapital, og strategier for kapitaltilegnelse. Den økonomiske kapitalen er viktig for festivalene, men litt av ambisjonen i oppgaven er å vise at den symbolske kapitalen, den sosiale kapitalen og en feltspesifikk politisk kapital også er viktig i å skille festivalene fra hverandre. Horisontalt i feltet skilles festivalene på bakgrunn av deres kommersialitet, med en autonom pol til venstre i feltet, og en heteronom kommersiell pol til høyre i feltet. Basert på intervjuer med ledelsen i festivalene, har jeg plassert Øya, Bukta og Slottsfjell i en klynge til høyre i øvre del av feltet, fordi de alle er populærmusikalske og knyttet til den kommersielle polen, samt at de er etablerte i feltet sett i forhold til mengden kapital. Undersøkelsene viser at fordelingen av symbolsk kapital, økonomisk kapital og politisk kapital varierer mellom dem. Jeg har kommet frem til at Øya er mer autonom og har høyest kapital, Slottsfjell er mest kommersiell og har nest høyest kapital, mens Bukta er litt mindre kommersiell enn Slottsfjell og har litt mindre kapital. Jeg har gjort delanalyser av kulturpolitikkens påvirkning, medienes rolle og av personene i ledelsen av festivalene i mitt utvalg. Feltet struktureres av det offentlige gjennom stortingsmeldinger, tildeling av knutepunkt og Norsk kulturråds tildeling av festivalstøtte. Mediefeltet er viktigst for festivalene i forhold til synlighet, og oppmerksomhet kan ses på som en form for symbolsk kapital. Mediene kan således være med på å bekrefte posisjonen som festivalen har i feltet. Jeg har også analysert likhetene mellom personene i de ulike ledelsene og knyttet dette opp mot kulturelt entreprenørskap og habitus.nor
dc.description.abstractIn this master thesis I have constructed the production field of music festivals which resides in the field of music distribution, inside the field of cultural production. Vertically in the field, the festivals are differentiated by their total capital and strategies for capital earning. The economical capital is important for the festivals in the field, but part of the ambition with this thesis, was to show that the symbolic, social and political capital also is important in showing how the festivals differ, and how they acquire different positions in the field. Horizontally the field is divided on the basis of how commercialized the festivals are. The least commercialized festivals to the left of the field, and the most commercialized festivals to the right of the field. Based upon interviews with people in their managements, I have placed Bukta, Slottsfjell and Øya in a group to the right of the field, based on the popular music festivals’ dependence on their audience – those who buy the tickets. They are also placed high in the field based on my analysis of their total capital. Øya is highest and closest to the centre of the field, Slottsfjell is in the middle and closest to the right and Bukta is lowest and a bit more towards the center than Slottsfjell. The field is structured by the government through various White Papers from the Parliament, the criteria for festival economic support by the Arts Council Norway and the assigning of “knutepunkt” festivals. The field of the media functions as a place where the festivals positions in the production field can be confirmed. Acknowledgement from the media could be interpreted as a form of symbolic capital. I also found similarities between the people in the managements of the festivals, and linked this to theories of cultural entrepreneurship and habitus.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleI et felt av festivaler : en analyse av Buktafestivalen, Slottsfjellfestivalen og Øyafestivalen i et feltteoretisk perspektiven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-11-18en_US
dc.creator.authorKarlsen, Kennethen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Karlsen, Kenneth&rft.title=I et felt av festivaler&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-28998en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo115355en_US
dc.contributor.supervisorTore Slattaen_US
dc.identifier.bibsys114837481en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27316/2/Master_Karlsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata