Abstract
Denne masteroppgaven analyserer NRKs utvikling og progresjon ut i fra den britiske kringkasteren BBCs påvirkning på NRK. I oppgaven analyseres relasjonen mellom de to kringkastingene i en historisk kontekst, videre blir det undersøkt om det har skjedd endringer i forholdet med etableringen av utviklingstrekkene digitalisering og konvergens. Forskningsprosjektet baseres i en kvalitativ tilnærming
hvor analysen gjennomføres ved å kombinere informanter, dokumenter og tekstanalyse. I oppgaven konkluderes det med at BBC har fått en endret betydning i NRK, hvor virksomheten ikke lenger fremstår som teknologisk og utviklingsmessig overlegen. Situasjonen har gått fra ensidig til gjensidig påvirkning. Det er særlig med overgangen til en digital mediestruktur hvor endringene i relasjonen mellom de to virksomhetene kommer til syne. Samtidig brukes overordnede samfunnsforhold som forklaringsmodell på hvordan NRK har gått fra å være en institusjon på etterskudd til og i 2010 fremstå som nyskapende og en teknologisk fremtidsrettet institusjon
This thesis analyzes the NRK's development and progress based on the British broadcaster BBCs impact in NRK. The paper analyzes the relationship between the two broadcasters in a historical context, further on it is investigated whether there have been changes in the relationship with the establishment of trends like digitization and convergence. The research project is based in a qualitative approach, where the analysis is carried out by combining informants, documents and text analysis. This paper concludes that there has been a change regarding BBCs influence in the Norwegian broadcaster NRK, where the institution no longer appears as technological and developmental superior. The situation has gone from unilateral to mutual influence. It is particularly with the transition to a digital media structure in which the changes in the conditions between the two institutions appears. The overall social conditions also serves as a model of explanation of how the NRK has gone from being an institution in arrears, and in 2010, emerge as an innovative and technologically forwardlooking institution.