Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:07:27Z
dc.date.available2013-03-12T12:07:27Z
dc.date.issued2003en_US
dc.date.submitted2003-05-27en_US
dc.identifier.citationElster, Kathrine Ruud. Dataspillforskning i De dødes land. Hovedoppgave, University of Oslo, 2003en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27308
dc.description.abstractSammendrag Dataspillindustrien er i ferd med å bli mer lønnsom enn filmbransjen. Likevel har vi ikke hatt noen selvstendig fagdisiplin for studier av dataspill. Denne situasjonen er i ferd med å endre seg. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på etableringen av dataspillstudier, og ta for meg noen av de nye begrepene som blir foreslått. Spillforskerne ønsker å løsrive seg fullstendig fra de andre og mer etablerte fagdisiplinene, og noen mener også at det er lite heldig å analysere dataspill med teori som er beregnet på andre medier. I den første delen av oppgaven vil jeg derfor analysere eventyrspillet ?Grim Fandango? ved hjelp av det nye begrepsapparatet for dataspillstudier, for å se hvilke aspekter av spillet disse begrepene er i stand til å fremheve. Deretter gjennomfører jeg nye analyser, der jeg blant annet tar i bruk teori fra film- og musikkvitenskapen. Målet er å undersøke om en dataspillanalyse er tjent med en tverrfaglig tilnærmingsmåte, eller om det nye begreps- apparatet til dataspillforskerne alene gir dekkende opplysninger om spillet.nor
dc.description.abstractAbstract Video game sales now exceed the movie industry's annual box office draw. Still, we have not had a separate academic field dedicated to the studies of computer games. But this situation is about to change. In this thesis I will take a closer look at the introduction of computer game studies and examine some of the new frameworks that have been suggested. The game scholars want to become completely independent from the other and more established academic disciplines. And some scholars are of the opinion that we should not approach computer games with theory created for the study of other media. With this in mind, I will conduct an analysis of the adventure game ?Grim Fandango? using the new methodological approaches created by the game theorists. In this way, I will try to find out what the new concepts are able to tell me about the game. Then I will conduct new analyses where I apply film and music theory. The aim is to examine whether a computer game analysis is best conducted with a multidisciplinary approach, or whether the new framework created by the computer game researchers is able to function alone.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleDataspillforskning i De dødes land : En tverrfaglig analyse av eventyrspillet "Grim Fandango"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2003-09-12en_US
dc.creator.authorElster, Kathrine Ruuden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Elster, Kathrine Ruud&rft.title=Dataspillforskning i De dødes land&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2003&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-6558en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo11335en_US
dc.contributor.supervisorGunnar Liestølen_US
dc.identifier.bibsys031556531en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27308/1/11335.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata