Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:05:22Z
dc.date.available2013-03-12T12:05:22Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-02-18en_US
dc.identifier.citationLauritzen, Fredrik Aabrekk. Om pitbuller og leppestift. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27303
dc.description.abstractHøsten 2008 ble verden introdusert for en politiker som ikke passet helt inn i det vanlige bildet av hvordan politikere skal være. Sarah Palin gikk fra en relativt beskjeden tilværelse som guvernør i Alaska til å bli republikanernes visepresidentkandidat. Mediemessig gikk hun fra null til hundre, både i USA og her i Norge. Denne oppgaven avdekker diskursene VGs papirutgave plasserte henne innenfor i løpet av valgkampen. Et av hovedfunnene er at VG konstruerer Palin i morsrollen i større grad enn det hun selv gjør. Et annet funn er at Palin utover i valgkampen omtales på måter som faller langt utenfor politikerdiskursen. Det gir grunnlag for at oppgaven lanserer begrepet blondinediskurs, der Sarah Palin forstås som kvinnene i blondinevitsene: Dumme og deilige. Funnene baserer seg på en kvantitativ kartlegging av forhåndsdefinerte variabler av VGs oppslag der Sarah Palin nevnes. Den kvantitative analysen suppleres av at tre av oppslagene analyseres kvalitativt. Flere amerikanske undersøkelser om Palin og valgkampdekningen i USA brukes som bakteppe for oppgaven.nor
dc.description.abstractIn the fall of 2008, the world witnessed the emergence of a politician who did not match any of our preconceived ideas of how politicians ought to be. Sarah Palin travelled from a relatively quiet life as governor of Alaska to sudden world fame as the first female Republican candidate for Vice President. In the media she became an overnight sensation, also in Norway. This thesis aims at revealing the discourses that surrounded Sarah Palin in VG during the election campaign (VG was at the time Norway’s largest newspaper). One of the main findings is that VG constructed an image of Palin as a mother to a greater extent than she did herself. Another main finding is that VG reported on Palin in ways that fell outside the scope of the political discourse. All though her hair is dark, she was presented as a blonde, in the meaning attractive and stupid. These findings are based on a quantitative analysis of every story where Palin’s name occurred and a qualitative in-depth discourse analysis of three stories in which she played a pivotal role. For comparative purposes several US reports on Palin and the media coverage are referred to.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleOm pitbuller og leppestift : VGs Sarah Palin-diskurseren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-09-09en_US
dc.creator.authorLauritzen, Fredrik Aabrekken_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lauritzen, Fredrik Aabrekk&rft.title=Om pitbuller og leppestift&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27697en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo112295en_US
dc.contributor.supervisorThore Roksvolden_US
dc.identifier.bibsys114242151en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27303/1/FredrikxLauritzenxmasterx0218.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata