Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:05Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:05Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-01-25en_US
dc.identifier.citationJohansen, Glenn Slydal. Valg 2009. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27301
dc.description.abstractDenne oppgaven undersøker hvordan og hvorfor norske politikere bruker sosiale medier. Det gjør jeg gjennom en analyse av politikeres Twitter-meldinger fra stortingsvalgkampen 2009. Jeg har også intervjuet to av politikerne om deres syn på sosiale medier. Funnene fra Twitter-analysen viser stor variasjon i politikeres Twitter-bruk. Jeg viser at politikere vinker om ulike arrangementer eller medieopptredener de deltar i, de diskuterer og samtaler med andre Twitter-brukere og hverandre, tar seg tid til å takke for henvendelser og til å fortelle om hva de gjør «akkurat nå». Politikere bruker også Twitter for å markere seg politisk, spre budskap og bygge personlig image. Jeg argumenterer også for at politikere kan ha egne partikolleger som målgruppe, og for at de skaper tilknytning til ulike befolkningssegmenter. Politikernes refleksjoner viser at de har et idealistisk syn på sosiale medier, men handler i større grad realistisk for å oppnå medieomtale i etablerte medier. Politikerne ønsker også at personligheten deres skal gjenspeiles i de sosiale mediene.nor
dc.description.abstractThis thesis explores how and why norwegian politicians participate in social medias. This is done through analysis of politicians Twitter updates during the parliamentary election of 2009. I have also interviewed two of the politicians view on social media. The main finding is a large variation in the characteristics of Twitter updates. The study point out that they wave about different arrangements or media performances they participate in, they discuss and converse with other Twitter users and each other, they do small talk with users and inform about what they are doing «just now». I argue that politicians may seem to have their own party colleagues as target group, and that they make affiliation to segments in the population. Reflections from the politicians indicate an idealistic view on social media, but they act more realistic by trying to achieve publicity in established media. Politicians also want their personality to be reflected in their social media presence.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleValg 2009 : den siste TV-valgkampen? : en studie av norske politikeres bruk av sosiale medieren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-09-09en_US
dc.creator.authorJohansen, Glenn Slydalen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Johansen, Glenn Slydal&rft.title=Valg 2009&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27471en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo111355en_US
dc.contributor.supervisorGunn Enlien_US
dc.identifier.bibsys114242178en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27301/1/GlennSlydalJohansen-DenSisteTV-valgkampen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata