Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:08:44Z
dc.date.available2013-03-12T12:08:44Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-12-10en_US
dc.identifier.citationSkei, Caroline Strutz. Hollywood in Norway. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27299
dc.description.abstractMed utgangspunkt i spørsmålet om hva som påvirker beslutninger om repertoar og i hvilken grad, presenterer denne oppgaven en hovedsaklig empirisk analyse av hvordan filmer er brakt til de norske kinolerreter. Med det underliggende målet å redegjøre for hvorfor og hvordan Hollywoods filmer er i stand til å beholde sin dominerende posisjon i Norge, fokuseres det på distribusjon som det avgjørende leddet mellom produsenter og kinoer. Utgangspunktet er en undersøkelse av filmens historiske kommersielle utvikling, som presenterer Hollywoods filmindustri og vilkårene i det norske markedet. Gjennom en detaljert analyse av dagens utvalg av filmer på kino, gjøres det rede for omfanget av Hollywoods dominans og denne knyttes til distribusjonsselskapenes rolle. I tillegg er andre instanser som påvirker repertoaret vurdert, inkludert kinoene selv og bransjeorganisasjonen Film & Kino, samt nasjonale og overnasjonale tilskuddordninger for å fremme kulturelt mangfold. Videre forklares Hollywoods dominans fra et økonomisk perspektiv med fokus på industriens fordelaktige evne til å levere sine filmer, før en teoretisk undersøkelse utforsker årsakssammenheng mellom tilbud, etterspørsel og dannelsen av smak. Til slutt gir dette prosjektet et blikk inn i fremtiden med mulige endringer som følge av digitaliseringen av kinoene.nor
dc.description.abstractGrounded in the question of who influences repertoire decisions and to what extent, this thesis presents a predominately empirical analysis of how films are brought to the Norwegian cinema screens. With the underlying goal of accounting for why and how Hollywood’s movies are able to retain their dominant position in the country, it focuses on the distributors as the decisive link between producers and exhibitors. The starting point is an exploration of film’s historical commercial developments which present Hollywood’s film industry and the conditions of the Norwegian market. Through a detailed analysis of current selection of movies at the cinemas, the extent of Hollywood’s domination is accounted for and related to the workings of the distribution companies. In addition, other factors to influence the repertoire are looked at, including the cinemas themselves and trade organisation Film & Kino, as well as national and supranational subsidy programmes to promote cultural diversity. Moreover, Hollywood’s dominance is explained from an economic perspective focusing on its industry’s advantageous ability to supply its movies, before a theoretical investigation examines the causal relationship between supply, demand and the formation of tastes. Finally, this project provides a look into the future with the possible changes entailed by the digitisation of the cinemas.eng
dc.language.isoengen_US
dc.titleHollywood in Norway : distribution and repertoireen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-05-23en_US
dc.creator.authorSkei, Caroline Strutzen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skei, Caroline Strutz&rft.title=Hollywood in Norway&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27737en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo109802en_US
dc.contributor.supervisorOve Solumen_US
dc.identifier.bibsys112698549en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27299/2/master_c_skei.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata