Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:03:23Z
dc.date.available2013-03-12T12:03:23Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-21en_US
dc.identifier.citationBangsund, Gisle. Gjør det sjøl. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27296
dc.description.abstractI 1977 spilte Sex Pistols to konserter i Oslo og Trondheim. Dette blir av mange regnet som startskuddet for punkbevegelsen i Norge. Dette gikk selvfølgelig ikke upåaktet hen i avisene, et nytt ungdomsfenomen så ut til å sjokkere de fleste. Ungdommen selv omfavnet punken og forsvarte den i sine egne tidskrifter, avisen var jo bare sjokkert. Dette er beskrevet i en rekke bøker og avhandlinger både i inn og utland, men det ser ikke ut til at noen har foretatt noen retoriske analyser av hva de forskjellige medier skrev. Denne oppgaven har som mål å studere et utvalg medietekster i perioden 1977 til 1980. Jeg begynner med å gi en definisjon av hva punk er, både som musikk og subkultur. Videre blir det presentert et teoretisk rammeverk for oppgaven. Det begynner med teorier rundt begrepet autentisitet innenfor rocken, før man har en gjennomgang av en rekke retoriske teorier. Begrepene autentisitets-retorikk og autoritets-retorikk blir så definert. Til sist i dette kapitelet blir den retoriske situasjonen og kairos gjennomgått. Det neste kapitelet tar for seg oppgavens metodegrunnlag. Her blir alt fra empiri til metodiske begrensinger og avklaringer presentert. Til sist følger oppgavens analyser av medietekstene, som kulminerer i en konklusjon.nor
dc.description.abstractIn 1977, the Sex Pistols played two concerts in Oslo and Trondheim. This is widely regarded as the start of the punk movement in Norway. This would of course not go unnoticed in the newspapers, a new youth phenomenon seemed to shock most people. Young people themselves embraced the punk and praised it in their own journals. This is described in numerous books and papers, both at home and abroad, but it does not appear that anyone has made any rhetorical analysis of what the various media wrote in Norway. This paper aims to study a variety of media texts in the period 1977 to 1980. It begins by giving a definition of what punk is, both as a music genre and as a subculture. I then present a theoretical framework for the task. It begins with theories about the concept of authenticity in rock music, before I present of a variety of rhetorical theories. Then I define the concepts of authenticity and authority rhetoric. Finally in this section is the rhetorical situation and kairos reviewed. The next chapter deals with the master thesis methodology. Here, everything from the empirical to methodological limitations and clarifications are presented. Finally I present the analysis of the media texts, which culminates in a conclusion.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleGjør det sjøl : retorisk analyse av punk i norske medier i perioden 1977 til 1980en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-31en_US
dc.creator.authorBangsund, Gisleen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bangsund, Gisle&rft.title=Gjør det sjøl&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26853en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo108381en_US
dc.contributor.supervisorTore Slaataen_US
dc.identifier.bibsys112144853en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27296/1/Gjor-det-sjol-Masteroppgave-for-Gisle-Bangsund.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata