Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:03:57Z
dc.date.available2013-03-12T12:03:57Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-11-09en_US
dc.identifier.citationMolaug, Martin Horn. Dansen rundt gullballen . Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27289
dc.description.abstractDenne oppgaven analyserer hvordan den norske fotballavtalen for 2009-2012 skiller seg fra tidligere avtaler, og undersøker hva som karakteriserer tv-selskapene på det norske fotballrettighetsmarkedet. Undersøkelsene tar utgangspunkt i hvordan digitalteknologiske endringer og økonomiske strategier både bidrar til å forandre rettighetsmarkedet og fungerer som drivkrefter for tv-selskapenes fotballsatsing. I oppgaven konkluderes det med at nye medieplattformers inntreden på rettighetsmarkedet er den størst forandringen i forhold til tidligere fotballavtaler, men at denne endringen må ses i sammenheng med det nye konkurranseklimaet i kringkastingsmarkedet. Tv-selskapene kjennetegnes ved måten de bruker nye digitale betalingsplattformer som visningsarena overfor publikum. Samtidig engasjerer de seg i rettighetsallianser med rivaliserende tv-kanaler for å lindre effekten av kostnadskrevende rettighetsutgifter og for å fylle lange sendeflater i nyopprettete betal-tv-kanaler på en rimeligere måte.nor
dc.description.abstractThis thesis discusses to what extent the Norwegian TV football deal, 2009-2012, differs from previous agreements, and examines the main characteristics of the TV companies involved in the Norwegian football rights market. The analysis focuses on how technological changes and economical strategies have redefined the rights market, and can be considered a main driving force behind TV companies’ involvement in the football business. In this thesis it is argued that the establishing of new media platforms in the rights market is the major change compared to previous deals, but this development must be seen in connection with the developments in the broadcasting market as a whole. The TV companies are characterized by the manner they utilize pay based media platforms as means to reach the audience. At the same time they tend to form alliances with TV rivals in order to escape parts of demanding rights fees and to fill their new pay channels with viewer alluring content.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleDansen rundt gullballen : en analyse av det norske fotballrettighetsmarkedet i en digital tidsalderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-03-16en_US
dc.creator.authorMolaug, Martin Hornen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Molaug, Martin Horn&rft.title=Dansen rundt gullballen &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-26552en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo107633en_US
dc.contributor.supervisorGunn Enlien_US
dc.identifier.bibsys112033784en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27289/1/masteroppgaveMartinMolaug.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata