Abstract
Denne masteroppgaven dreier seg om adaptasjon av fortelling, fra bok til film og dataspill.Den inneholder en beskrivelse av et gjennomført pedagogisk arbeid i videregående skole, og en evaluering av dette prosjektet. Formålet med oppgaven er å undersøke hvorvidt man kan
bruke opprinnelig fortelleteori på dataspill, og hvordan man kan involvere dataspill i et pedagogisk arbeid. Jeg ønsket å undersøke i hvilken grad en lærer kan dra nytte av elevers kompetanse på dataspill, og samtidig hvordan elevene kan dra nytte av en lærers teoretiske og litterære kompetanse. Intensjonen var å videreutvikle min kompetanse på dette området, samt å kunne dele min erfaring med andre lærere som måtte være interessert. Fortellingen er utgangspunktet for det teoretiske arbeidet. Jeg har gjennomført en tekstanalyse på fortellingen Harry Potter og fangen fra Azkaban (J. K. Rowling [1999] 2000). Denne fortellingen er adaptert fra bok til film og dataspill. (Det begrunnes og forutsettes at dataspillet om Harry Potter kan sies å formidle en fortelling.) Analysen brukes for å eksemplifisere teorien, og kvalitetssikre denne for videre anvendelse i det pedagogiske arbeidet med fortelling, dataspill og adaptasjon. Jeg konkluderer med at dataspill er godt egnet i et pedagogisk arbeid, og at dette legger til rette for en kompetanseutveksling mellom lærer og elever. Prosjektsamarbeid foreslås som metode for det pedagogiske arbeidet.
The subject of this thesis is adaptation of stories, from book to film and video game. The
thesis also contains a description of a pedagogic work in high school and an evaluation of this project. The purpose of this thesis is to study to what extent narratology can be used in studies of video games, and how to involve video games in a pedagogical work. I wanted to study how a teacher can make use of the students’ competence on video games, and at the same time study how students can make use of the teacher’s theoretical and literary competence. The story is the basis for the theoretical work. I have used the story Harry Potter and the Prisoner from Azkaban (J. K. Rowling ([1999] 2000) for a text analysis. This story is adapted from book to film and video game. (I presuppose that the video game is telling a story.) The analysis is used to exemplify the theory and as a means of assuring the quality of the pedagogical work with the story, video game and adaptation. I conclude that video games are suitable for pedagogical work, and that this kind of work facilitates an exchange of expertise between teacher and students. Project cooperation is suggested as a method in the pedagogical work.