Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:09:20Z
dc.date.available2013-03-12T12:09:20Z
dc.date.issued2010en_US
dc.date.submitted2010-05-10en_US
dc.identifier.citationSkjervum, Eivind. Kampen om Union. Masteroppgave, University of Oslo, 2010en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27266
dc.description.abstractOppgaven er en casestudie av mediedekningen nedleggelsen av papirfabrikken Union i Skien skapte sensommeren 2005. Norske Skog vedtok å legge ned fabrikken, selv om det ble hevdet at de 380 arbeidsplassene var lønnsomme, noe som førte til en opphetet debatt i media. Oppgaven analyserer seks utvalgte riksdekkende papiravisers dekning av nedleggelsen, Finansavisen, Dagens Næringsliv, VG, Dagbladet, Aftenposten og Dagsavisen, gjennom en kvantitativ analyse av alle artikler skrevet om Union fra nedleggelsesforslaget ble kjent 27. juli 2005 til dagene etter den endelige nedleggelsen var et faktum, 8. oktober 2005. Analysen viser klare forskjeller mellom avisenes dekning. Dette gjelder både holdning til Norske Skogs nedleggelsesvedtak, kildene avisene slipper til i spaltene og hvordan sakene blir vinklet. Analysen viser også forskjeller i dekningen mellom de tabloidjournalistiske løssalgsavisene, de to økonomiske nisjeavisene og de tradisjonelle abonnements-avisene. Teori som blir drøftet i oppgaven omfatter avisenes ideologiske ståsted, avisers kildebruk, kildemakt, kildetyper, nyhetskriterier og VISAK-kriteriene.nor
dc.description.abstractThe thesis is a case study of the media coverage of the closing of the paper mill Union in Skien in the late summer of 2005. The owner of the mill, Norske Skog, passed a resolution to close down the paper mill wit h 380 employees, even though the mill still was making a profit. This lead to an intense debate in norwegian media. The thesis analyses how six chosen, national, printed newspapers, Finansavisen, Dagens Næringsliv, VG, Dagbladet, Aftenposten og Dagsavisen, were covering the closing. This is done through quantitative research. Every newsstory regarding Union in the six newspapers, from the day the plan for closing down the mill became public know, 27. July 2005, until the days after the closing was finally decided, 8. October 2005, is analysed. The research shows significant differences between the newspapers, regarding both attitude towards the decision to close, sources used in the newscoverage and in how the stories are mediated. The thesis also shows differences between the tabloids, the economic newspapers and the suscribtion newspapers. The discussions of theory includes the newspapers ideological plattforms, use of sources, the power of the sources, forms of sources, newscriterions and the VISAK-criterions.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleKampen om Union : en casestudie av seks riksdekkende papiravisers dekning av en papirfabrikks døden_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2011-06-10en_US
dc.creator.authorSkjervum, Eivinden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skjervum, Eivind&rft.title=Kampen om Union&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2010&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-24772en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo102456en_US
dc.contributor.supervisorRagnhild Fjellroen_US
dc.identifier.bibsys112823661en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27266/1/MasterxEivindxSkjervum.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata