Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:02:55Z
dc.date.available2013-03-12T12:02:55Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-10-23en_US
dc.identifier.citationHaukeland, Ingunn Holmstad. Lærebokas usikre framtid. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27253
dc.description.abstractLæreboka har hatt en sentral rolle i norsk skole helt fra de første norske skoler oppsto på 1100-tallet. I dag utfordres og diskuteres lærebokas sentrale rolle i skolen. Den teknologiske utviklingen har gitt anledning til å bruke digitale læringsressurser i skolen. Derfor foregår det nå en brytning mellom læreboka og digitale læringsressurser i skolen, og brytningen åpner opp for strider om læreboka. Denne oppgaven tar for seg lærebokas rolle i norsk skole før og nå. Spesielt ønsker jeg å vise hvordan striden om lærebokas rolle kan studeres i et feltanalytisk perspektiv. Med utgangspunkt i Pierre Bourdieus feltteori ser jeg spesielt på hvordan læreboka blir omtalt, beskrevet og vurdert innenfor de tre feltene skolepolitikk, pedagogikk og forlag. De tre feltene er analysert ved hjelp av innholds-/dokumentanalyser og kvalitative intervju. Analysene viser feltinterne strider om læreboka både i skolepolitikken, pedagogikken og forlagene. Forholdet mellom feltene er også endret. I kampen om digitale læringsressurser finner jeg forlagene konserverende, pedagogene pågående og skolepolitikerne adopterende pedagogenes radikale måte å implementere teknologisk endring i deres læringssyn.nor
dc.description.abstractThe text-book has had a central role in the Norwegian school-system ever since the first Norwegian schools came about in the 12th century. Today this traditionally central role of the text-book is being challenged and debated. The technological development has made it possible to use digital teaching resources in the schools. That is why the schools earlier obvious understanding of the text-book has been challenged. This again opens up for conflicts regarding the text-book. This paper will deal with the role of the text-book in the Norwegian school now and before. Especially do I want to show how the conflict of the text-book’s role in the Norwegian school can be studied in a field analytical perspective. With a base in Pierre Bourdieus field-theory will I particularly focus on how the text-book is being reviewed, described and rated within the three fields: school politics, pedagogy and publishing. The three fields have been analyzed by content- and document analysis and qualitative interviews. The analysis shows field-internal conflicts about the text-book in school politics, pedagogy and publishing. The relationship between the fields has also been altered. In the fight for digital learning resources I find the publishers preserving, the educationists pushing and school politicians adapting the educationalists radical way of implementing technological change in their view of learning.eng
dc.language.isonoren_US
dc.titleLærebokas usikre framtid : en studie av brytningen mellom lærebok og digitale læringsressurser i skolepolitikken, pedagogikken og forlageneen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2010-03-03en_US
dc.creator.authorHaukeland, Ingunn Holmstaden_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Haukeland, Ingunn Holmstad&rft.title=Lærebokas usikre framtid&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-23696en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo95954en_US
dc.contributor.supervisorTore Slaatta og Ola Erstaden_US
dc.identifier.bibsys10050941xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27253/2/Endeligxmasteroppgavexokt-09.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata