Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T12:02:44Z
dc.date.available2013-03-12T12:02:44Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-10-21en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27241
dc.description.abstractUngdom bruker mye tid på Internett, og nettsamfunn er en viktig del av ungdoms Internett-bruk. Nettsamfunn er nettjenester der brukerne enkelt kan skape, dele og distribuere informasjon og medieinnhold. Typiske eksempler er YouTube, Facebook og Nettby. For ungdom har nettsamfunn stor betydning som kommunikasjonskanaler der de knytter sosiale bånd, bygger nettverk og deler informasjon og opplevelser. Denne rapporten handler om hvordan unge bruker slike nye nettfenomener, og hva dette kan bety for staten. Internett er det største mediet blant ungdom. Blant 16–19-åringer har Internett gått forbi fjernsynet som det mediet flest bruker hver dag, og nettet brukes gjennom hele dagen. Ungdom bruker nettet aller mest til kommunikasjon. 74 % av 16–19-åringene sender og mottar e-post en eller flere ganger daglig, 70 % deltar i nettsamfunn en eller flere ganger daglig, og 66 % prater på MSN Messenger eller liknende tjenester en eller flere ganger daglig. Ungdom bruker imidlertid også Internett til å finne informasjon. 67 % bruker søkemotorer en eller flere ganger daglig, og 64 % leser nyheter en eller flere ganger daglig. Facebook er det nettsamfunnet som dominerer blant 16–19-åringene. 59 % bruker Facebook en eller flere ganger daglig. Legger vi til de som bruker Facebook ukentlig, er hele 77 % av de unge Facebook-brukere. Til sammenlikning er Nettby det største norske nettsamfunnet. 24 % av de unge bruker Nettby en eller flere ganger daglig. Med de ukentlige Nettbybrukerne kommer vi opp i 31 %. YouTube har også mange brukere, men her er det den ukentlige bruken som dominerer. 71 % av de unge bruker YouTube ukentlig eller oftere. YouTube oppleves i mindre grad som et nettsamfunn og mer som et sted for opplevelser og underholdning. De fleste er innom nettsamfunnene de bruker flere ganger om dagen, men kun noen få minutter hver gang. Størstedelen av de unge oppgir at de bruker under en halv time om dagen på nettsamfunn. Ungdom flytter raskt fra nettsamfunn de blir lei av, og de flytter i flokk sammen med vennene sine. Den fremste grunnen til at de flytter fra et nettsamfunn er at de opplever nettsamfunnet som kjedelig og at vennene flytter. De trekkes mot nettsamfunn der de treffer vennene sine. Ungdommene opplever at nettsamfunn først og fremst er sosiale og underholdende. De er mer ambivalente til i hvilken grad de også bruker nettsamfunn til mer nytteorienterte formål som å søke informasjon. Ungdommene møtes og prates på nettsamfunn, om alle slags tema, seriøse som useriøse. Nettsamfunn er arenaer der det ikke er så lett å skille mellom nyttige og unyttige sysler. Som på kafé, på festival eller på løkka, er det steder der ungdommene møtes og deler både vitser og informasjon.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleNye nettfenomener. Staten og delekulturen.en_US
dc.typeResearch reporten_US
dc.date.updated2008-10-21en_US
dc.creator.authorStorsul, Tanjaen_US
dc.creator.authorArnseth, Hans Christianen_US
dc.creator.authorBucher, Tainaen_US
dc.creator.authorEnli, Gunnen_US
dc.creator.authorHontvedt, Magnusen_US
dc.creator.authorKløvstad, Vibekeen_US
dc.creator.authorMaasø, Arnten_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.cristin320960en_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-20581en_US
dc.type.documentForskningsrapporten_US
dc.identifier.duo86097en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27241/1/RapportNyeNettfenomener.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata