Abstract
Denne hovedoppgaven tar for seg nyhetsjournalistikken i overgangen fra Papir- til nettaviser. Mer spesifikt tar den for seg presentasjonen av det redaksjonelle innholdet i tre norske nettaviser og deres opphav på papir. De tre avisene er Aftenposten, Adresseavisen og VG, samt deres nettutgaver. Forskningsresultatene som er basert på både kvantitative og kvalitative innholdsanalyser, indikerer at papiravisenes journalistikk fremdeles spiller en viktig rolle for nettutgavene. Mange artikler blir mer eller mindre lagt ut på nettet, og således blir nettavisenes publiseringspotensial bare delvis utnyttet. Alle nettavisene viser tegn til tabloidisering i forhold til prioritering av kommersielle tema, samtidig som nettavisenes dekning i større grad viser tegn til utilslørt spekulering og mer tabloide overskrifter. Dessuten viser nettavisene tegn til å publisere kortere artikler med nærhet i tid til hendelsen, samtidig som billedbruken i sakene er nedprioritert. Dette er de generelle fellestrekkene.
This master thesis focuses on the journalistic change of news journalism from print to online newspapers. More precisely, the dissertation concentrates on the presentation of editorial content in three different online newspapers and their origins in print. The three newspapers are Aftenposten, Adresseavisen and VG, and their online newspapers. The result of the research are based on bought quantity and quality content analyses an indicates that print journalism still plays a major role for the online editions. A lot of articles are more or less republished online. Therefore are the publishing potential of the WWW editions just partly exploited. All newspapers shows sings of tabloidization in retrospect to priority of commercial news themes, at the same time the online newspapers show signs of unveiled speculations and more tabloid headlines. In addition, there are signs of publishing shorter articles with closnes of time to the happening, while at the same time the use of pictures takes a less priority. In general, these are the journalistic common features of the online edtitions.