Hide metadata

dc.date.accessioned2013-09-12T11:36:11Z
dc.date.available2013-09-12T11:36:11Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-07-05en_US
dc.identifier.citationKokkim, Catharina. Nettsamfunn i undervisingen. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27232
dc.description.abstractDenne masteroppgaven ser på bruken av nettsamfunnet Space2Cre8 i undervisningen ved en skole i Oslo. Nettsamfunnet er et ikke-kommersiellt, lukket, nettsamfunn som opprinnelig var tiltenkt ungdom som ikke har fått ta del i den digitale revolusjonen. Formålet er da å inkludere de som rammes a digiale Videre tyder mye på at ufromell læring knyttet til digitale medier bør knyttes sterere til den formelle udnervisningen. Selv om den norske skolen i prosjektet er valgt på grunnlag av å tilhøre den bydelen med lavest inntekt og utdanning, er elevene i stor grad vant til å forholde seg til kjente kommersielle nettsamfunn. Oppgaven belyser dermed om tidligere erfaringer påvirker holdingen til og bruken av Space2Cre8 i og utenfor undervisingen. Videre gjøres en smamenligning mellom klassen fra norge, og to andre skoler i prosjektet som ligger i Sør-Afika og India. Felles for de andre skolene er at elevene ikke tidliere har hatt tilgang til PC eller internett. For å belyse problemstillingen benyttes teori knyttet til digital kompetanse, formell og ufomell læring, samt ungdoms brukermønstre i digital medier både gjennom motivasjon og selvrepresentasjon. De empirsike dataene består av fokusgruppeintervjuer med et utvalg av elevene fra klassen, samt datamaterialet fra nettstedet analyseverktøy som registerer bruken. Resultatene indikerer at erfaring med bruk av større kommersielle nettsamfunn i høyeste påvirker både holdingenen til og bruken av Space2Cre8 i Norge. Det finnes også tydelige forskjeller mellom bruken i Norge og de andre landene som ikke sitter på samme bakgrunn. Undersøkelsen viser videre at en liten gruppe elever i Norge dominerer det meste av bruken på nettsamfunnet, mens bruken er mer jevn ved de andre skolene. Studien vil avlsutte med å diskutere noen prisnipielle spørsmål knyttet til digital kompetanse og bruken av digitale medier i undervisningen, den vil videre diksutere implikasjonene ved dette nettsamfunnet når det kommer til risiko, personvern og kontroll.nor
dc.description.abstractThis thesis studies the use of an private social networking site called Space2Cre in the classroom of an Oslo-school. The site is non-commercial, and restricted to members only. Space2Cre8 was originally idented to bridge the digital devide for youth who whom the advantages of the digital revolution have been beyond reach. Although the Norwegian school project is selected on the basis of belonging to the district with the lowest income and lowest share of higher education in Oslo, the student are in general used to dealing with known commercial social networking sites. This thesis will therefore aim to investigate if the ekspertese of the Norweigan studens will afftect both attitude to and usage of Space2Cre8. Furthermore, a comparison is made between the Norwegian class, and two other schools in the project located in South Afik and India. Common to the other schools is that studens have no past experiece with social media, and hardly any expeience with computers and internett in general. To illustrate the problem i have use used theory related to digital literacy, formal and unformal learning, as well as Media User Typolog in terms of motivation and self-representation. The study consists of focusgroupinterviews with students in the Norweigan class, as well as data from the analytctool integrated in Space2Cre8. The results indicate that experience with the use of larger commercial community indeed affects both the attitude toward and the usage of Space2Cre8 in Norway. There are also clear divides between the use in Norway and other countries that do not have the same mediated background. Results show that a small group of students in Norway dominates most of the use of the community, while the use is more consistent with the other schools. Further more the thiesis discusses some of the prinipal implicaitons conneted to risk, privacy and control in the online community.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleNettsamfunn i undervisingen : En studie av Space2Cre8en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2013-09-06en_US
dc.creator.authorKokkim, Catharinaen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kokkim, Catharina&rft.title=Nettsamfunn i undervisingen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-32417en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo167299en_US
dc.contributor.supervisorBirgit Hertzberg Kaareen_US
dc.identifier.bibsys132687011en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27232/1/KokkimCatharina_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata