Hide metadata

dc.date.accessioned2014-01-09T12:26:49Z
dc.date.available2014-01-09T12:26:49Z
dc.date.issued2011en_US
dc.date.submitted2011-05-10en_US
dc.identifier.citationKristoffersen, Anette. Rosablogger -Fra dagbok til markedsføringskanal. Masteroppgave, University of Oslo, 2011en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/27222
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan blogger i stadig større grad benyttes som markedsføringskanal. Gjennom kvantitative og kvalitative intervjuer undersøker jeg hvilke holdninger og erfaringer bloggere og blogglesere har til kommersialiseringen av blogger. De empiriske funnene viser at bloggerne velger reklame basert på reflekterte beslutninger slik at de fremstår troverdige overfor sine lesere. Leserne av blogger er på sin side oppmerksomme på reklameinnholdet i bloggene og viser en evne til å reflektere over bloggerens troverdighet. Mine analyser avdekker at leserne inntar en skeptisk holdning til markedsføring gjennom blogger, men at de likevel viser stor interesse for produktene som omtales i bloggene. Ni av ti informanter oppgir at de har hatt lyst til å kjøpe eller har kjøpt produkter etter å ha lest en kommersiell blogg. Det er også et flertall blant jentene i det kvantitative materialet som svarer at de har interesse for produktene som blir anbefalt i blogger. Jeg diskuterer hvorvidt leserne blir påvirket av produktomtale i blogger eller om interessen kan knyttes til deres lidenskap for shopping generelt. Avslutningsvis drøfter jeg det gjensidige maktforholdet mellom bloggere og sponsorer.nor
dc.description.abstractThis thesis is concerned with how blogs are used as a marketing channel. Through quantitative and qualitative interviews I examine both bloggers and blog readers attitudes and experiences towards the commercialisation of blogs. My findings shows that bloggers choose advertising based on reflected decisions to obtain credibility. On the other hand, the readers pay attention of the advertising content in blogs and shows capability to consider the bloggers credibility. Furthermore, my analysis shows that the readers are scepticle to blog advertising, but that they still are interested in buying the products described in the blogs. Nine out of ten informants says that they have wanted to buy or have bought products after reading a product review on a blog. A majority of the girls from the quantitative material also respond that they have interest for the products. I discuss whether this interest for buying products has to do with the girls` generally passion for shopping, or if this indicates that the girls are influenced by advertising content in blogs. Finally, I discuss the mutual power relationship between bloggers and sponsors.eng
dc.language.isonoben_US
dc.titleRosablogger -Fra dagbok til markedsføringskanalen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2014-01-08en_US
dc.creator.authorKristoffersen, Anetteen_US
dc.subject.nsiVDP::310en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kristoffersen, Anette&rft.title=Rosablogger -Fra dagbok til markedsføringskanal&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2011&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-27970en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo120655en_US
dc.contributor.supervisorBirgit Hertzberg Kaareen_US
dc.identifier.bibsys14003952xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/27222/2/Kristoffersen_master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata